تاثیر آپنه خواب در دوران کودکی بر رشد مغز

به گزارش قالب وبلاگ ها، محققان دریافتند که در میان نزدیک به 100 نوجوانی که تحت اسکن مغز قرار گرفتند، افرادی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب بودند، بافت نازک تری در سطح مغز داشتند و بعضی نشانه های التهاب در ناحیه مغز مرتبط با حافظه و یادگیری وجود داشت.

تاثیر آپنه خواب در دوران کودکی بر رشد مغز

دکتر رانان آرنز، محقق ارشد در بیمارستان بچه ها در نیویورک، گفت: دقیقاً معنای تفاوت های ساختار مغز معین نیست. اما یافته ها نشان می دهد که آپنه خواب می تواند منجر به تغییرات قابل مشاهده در مغز بچه ها گردد.

مطالعات تخمین می زنند که بین 1 تا 5 درصد از بچه ها آپنه انسدادی خواب دارند، اختلالی که در آن بافت های گلو در طول خواب منقبض می شوند و باعث توقف و آغاز مکرر تنفس می شوند. خروپف با صدای بلند واضح ترین علامت آن است، اما خواب آلودگی در طول روز و مسائل توجه نیز از علائم دیگر است.

آرنز گفت: این وقفه های تنفسی می توانند بار ها در یک ساعت اتفاق بیفتند؛ و هنگامی که تنفس در خواب متوقف می گردد، مغز کمی بیدار می گردد.

وی در ادامه شرح داد: اختلال آپنه انسدادی خواب می تواند به دو علت کلی بر مغز بچه ها تأثیر بگذارد: این امر مکرراً باعث اختلال در تأمین اکسیژن مغز می گردد و بچه ها را از خواب عمیق لازم برای رشد و عملکرد سالم مغز محروم می نماید.

برای آنالیز عمیق تر، محققان 98 نوجوان را برای انجام اسکن مغزی MRI استخدام کردند: 53 نفر مبتلا به آپنه خواب بودند و اضافه وزن یا چاقی داشتند. 45 نفر دیگر در همان محدوده وزنی، اما بدون آپنه خواب بودند. (بچه ها با هر وزنی ممکن است به آپنه انسدادی خواب مبتلا شوند، اما چاقی یک عامل خطر است.)

محققان بر روی این موضوع تمرکز کردند که آیا دو گروه از بچه ها تفاوت هایی در ضخامت قشر مغز (خارجی ترین لایه آن) یا ساختار هیپوکامپ (ناحیه ای از مغز که در حافظه و یادگیری نقش دارد)، داشتند.

در کل، این مطالعه نشان داد نوجوانان مبتلا به آپنه خواب در مقایسه با بچه ها بدون این اختلال، قشر مغز نازک تر و حجم بیشتری در بخشی از هیپوکامپ داشتند که می تواند نشان دهنده التهاب یا تورم باشد؛ و هر چه شرایط آپنه شدیدتر بود، این تفاوت های مغزی بیشتر بود.

سوال بزرگ این است که آیا تفاوت های ساختاری مغز به مسائل حافظه یا یادگیری یا مسائل عاطفی یا رفتاری تبدیل می گردد؟

آرنز گفت: نکته مهم دیگر این است که نوجوانان مبتلا به آپنه انسدادی خواب در این مطالعه هنوز برای آن درمان نشده بودند. تحقیقات در حال اجرا در پی این است که آیا درمان، تفاوت های مغزی مشاهده شده در MRI را تغییر می دهد یا خیر.

در بچه ها، آپنه خواب معمولاً از التهاب مزمن لوزه ها یا آدنوئید ها (بافت های بالای گلو) ناشی می گردد. آرنز گفت: در این موارد، جراحی برای برداشتن بافت، درمان استاندارد است.

در موارد دیگر، بچه ها ممکن است احتیاج داشته باشند با وسیله ای بخوابند که راه های هوایی را با دمیدن آرام هوا به وسیله ماسک روی بینی باز نگه می دارد.

در حالی که معین نیست تفاوت های مغزی مشاهده شده در این مطالعه چه معنایی برای زندگی روزمره بچه ها دارد، معین است که آپنه خواب درمان نشده می تواند بچه ها را در طول روز خسته و تحریک پذیر کند. آن ها ممکن است مسائل توجه، یادگیری و رفتاری را نشان دهند که شبیه به اختلال بیش فعالی است.

به گفته محققان، اگر والدین علائم احتمالی آپنه خواب را در کودک خود مشاهده کردند نظیر خروپف بلند در شب، یا خواب آلودگی در روز و مسائل یادگیری یا رفتار، باید به پزشک اطفال مراجعه نمایند.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو

به "تاثیر آپنه خواب در دوران کودکی بر رشد مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر آپنه خواب در دوران کودکی بر رشد مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید