کشاورزان برای هجوم ملخ ها آماده اند؟

به گزارش قالب وبلاگ ها، تهران (پانا) - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از خطر آفت های کشاورزی ایران اطلاع داد و درباره جزئیات حمله ملخ ها در اواخر اسفندماه و اندازه آمادگی کشاورزان تا نتیجه پیگیری ها برای صادرات کیوی به هندوستان توضیحاتی ارایه داد.

کشاورزان برای هجوم ملخ ها آماده اند؟

اعظم پویان - از مهم ترین چالش های بخش کشاورزی در ایران این است که اساساً فراوری محصول برای صادرات انجام نمی گردد و نتیجه می گردد همین اتفاقات اخیر و مرجوع شدن حجم زیادی از محصولات کشاورزان ایرانی. این در حالی است که صادرات این محصولات یکی از مهم ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی محسوب می گردد. مسئله استانداردسازی محصولات کشاورزی احتیاجمند بسترهایی است که سیاست گذار باید به آن توجه داشته باشد. یکی دیگر از موضوعات مهمی که اواخر هر سال فضای نگرانی کشاورزان را فراهم می نماید هجوم ملخ هاست، آن هم در شرایطی که کشاورزان عموماً در مرحله کاشت محصولات شان هستند.

تنوع اقلیم ایران مهم ترین عامل اثرگذار بر مبارزه با آفات عمومی است

شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفت وگو با پانا اظهار کرد: ایران به علت تنوع اقلیم در زمینهٔ مبارزه با آفات عمومی، دائم مسئله دارد و البته وظیفه سازمان حفظ نباتات هم این است که در بحران ها پای کار باشد.

وی اضافه کرد: بارندگی هایی که در جنوب کشور رخ داد و سیلاب هایی که در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان اتفاق افتاده است و تغییرات اقلیم در کشورهای همسایه از جمله جنوب شرق عربستان و عمان و بعلاوه باران های سیل آسا باعث شده است موضوع طغیان ملخ ها در استان های جنوبی ایران وجود داشته باشد.

آمادگی مبارزه با حمله ملخ ها در ابعاد 39 هزار هکتار در روز

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره موضوع حمله ملخ ها در اواخر اسفندماه اظهار کرد: اکنون حدود 35 میلیون هکتار ردیابی در بحث آفات عمومی و همگانی وجود داشته و سطح مبارزه ای که برای آفات عمومی و همگانی پیش بینی می کنیم حدود 6 و نیم میلیون هکتار در کل کشور است، اما در موضوع هجوم ملخ ها امیدوارم سازمان مدیریت بحران ما را همراهی کند وگرنه باید هشدار بدهم که شاید ما نتوانیم با آفت عمومی مبارزه کنیم.

وی اضافه کرد: ناگفته نماند آمادگی کامل را داریم و کلاس های آموزشی برگزار شده است. حدود 130 دستگاه سم پاشی به استان ها ارسال شده و در موضوع هجوم ملخ ها آمادگی مبارزه با 39 هزار هکتار در روز را داریم.

علایی مقدم گفت: اگر بارندگی ها زیاد گردد و در منطقه ها گرمسیر همچنان سیلاب داشته باشیم در نتیجه سن گندم که آفت همگانی است به دشت زیاد ریخته می گردد. امیدواریم مجلس شورای اسلامی این موضوع را که با فراوری محصول سالم ارتباط مستقیم دارد، در نظر بگیرند و بودجه و اعتبار را به صورت ویژه در نظر بگیرند.

380 هزار تن ظرفیت فراوری کیوی در کشور داریم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بعلاوه در مورد صادرات کیوی گفت: 380 هزار تن ظرفیت فراوری کیوی در کشور داریم. در 12 هزار و 500 هکتار و در سه استان گلستان، گیلان و مازندران کیوی کشت می گردد. 50 درصد فراوریات کشور صادراتی است. از 180 هزار تن کیوی صادراتی سهم هند 32 هزار تن است و از ابتدای سال جاری نیز 27 هزار تن کیوی به هند صادر شده است.

وی اضافه کرد: کشور هندوستان نیز درخواست نموده که تمام اطلاعات بسترهای فراوری، انبارها، روش مبارزه با آفات و صادرات را داشته باشند. در این راستا هفته گذشته جلسه ای با سازمان حفظ نباتات هند و معاون سفیر ایران در هند برگزار و توافق کردیم که اطلاعات سه سال گذشته را برای آن ها ارسال کنیم. آمارهای دیگری نیز احتیاج است که به زودی در اختیار آن ها قرار می دهیم.

سرنوشت صادرات کیوی به هندوستان

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره سرنوشت صادرات کیوی به هندوستان از وجود دو ابهام از سوی هندی ها سخن گفت و اضافه کرد: در زمینهٔ صادرات کیوی دو ابهام وجود دارد. ما روز سه شنبه اعلام کردیم که اگر هندی ها ابهامی دارند، اعلام نمایند. حدود 172 صفحه اطلاعات را به هند فرستاده ایم و هر موضوع، آیتم و اعدادی که می خواستند به آن ها داده ایم اما آن ها اعلام نموده اند که دو ابهام دارند ولی هنوز اعلام ننموده اند که این دو ابهام چیست.

وی درباره اطلاعاتی که به کشور هندوستان داده شده است، گفت: عمدتاً اطلاعات مربوط به بسترهای فراوری است و درباره نحوه مبارزه با آفات، بیماری ها، علف های هرز و بعلاوه نحوه نگهداری کیوی در انبارها و سردخانه ها اطلاعاتی که اعلام نموده اند را داده ایم و البته دغدغه مهم هندوستان شناسه دار شدن محصولات ماست که در این زمینه هم اقداماتی وجود داشته است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کشاورزان برای هجوم ملخ ها آماده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزان برای هجوم ملخ ها آماده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید