از روزهای نارنجی با ستاره ها تا پسرکشی در لتیان
به گزارش قالب وبلاگ ها، این روزها حرف و حدیث فراوانی برای فیلم های در راه اکران آنلاین به گوش می رسد که در هفتمین قسمت از پرونده سینما در خانه به آنالیز شرایط این طرح نوپا و معرفی گزینه های جدی اکران آنلاین پرداخته شده است.
گروه فرهنگ و هنر قالب وبلاگ ها- عباس اسماعیل گل؛ هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد می گردد، یکی از بحث های اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار به جامانده از جشنواره سال گذشته و سنگین تر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگین تر می گردد و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می گردد. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه های سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راه چاره های جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سال هاست در سینمای دنیا هم در حال اجرا است.
شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخه ای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش می برد، با ماجرای کرونا به شکلی زمین گیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!
تصمیم ابراهیم حاتمی کیا و سازندگان فیلم سینمایی خروج برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای یاری به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم طلا به کارگردانی شهبازی و تهیه کنندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آن ها از نسخه های قاچاق همراه گردد، می تواند راستای تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این راستا نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه تا سالها می تواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی یاری کند.
اکران آنلاین فیلم های خروج وطلا در ابتدا در مرحله اجرا دارای ایرادات و مسائلی بود با این همه آنچه که می توان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این نقدها، باز هم شروع اکران آنلاین با اثری مهم همچون خروج گامی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب میگردد که می تواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مسائل مالی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل نماید و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحت تر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.
بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح اکران آنلاین مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین بعضی از این آثار قطعی به نظر میرسد و بعضی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی قالب وبلاگ ها نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به اکران آنلاین، باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران گردد که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:
روزهای نارنجی فیلمی به کارگردانی آرش لاهوتی، نویسندگی آرش لاهوتی و جمیله دارالشفایی و تهیه کنندگی علیرضا قاسم خان محصول سال 1396 است که بزودی اکران آنلاین خود را شروع خواهد نمود.
اولین نمایش دنیای آن در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم تورنتو(TIFF) انجام پذیرفته است. همچنین این فیلم نامزد بهترین فیلم بخش نگاه نو از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز شده است.
روزهای نارنجی پس از چندین حضور بین المللی و نامزدی در بخش بهترین فیلم جشنواره های بین المللی فیلم زوریخ و سائوپائولو، روز یکشنبه چهارم مهرماه 1397، پیروز شد سه جایزه بهترین فیلم (با عنوان سینماگر عظیم تازه وارد)، جایزه کلیسای دنیای و جایزه فیپرشی را از جشنواره بین المللی فیلم مانهایم آلمان از آنِ خود کند. همچنین بازی هدیه تهرانی در این فیلم مورد تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره نهاده شد.
این فیلم داستان زندگی پر فراز و نشیب آبان زنی میانسال است، که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغهای مرکبات شمال کشور می باشد و بازیگرانی چون هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور و امین گلستانه در ان به ایفای نقش پرداخته اند.
لتیان نخستین تجربه کارگردانی علی تیموری محسوب میگردد که با توجه به شرایط موجود به اکران آنلاین رضایت داده است.
تیموری تا به امروز سال ها به عنوان دستیار کارگردان در این عرصه فعالیت نموده و حالا می خواهد شانس خود در مقام کارگردان امتحان کند، وی در لتیان به سراغ فیلمنامه ای از اکتای براهنی رفته و امیر جدیدی را به عنوان نقش اول مرد اثر انتخاب نموده است.
نکته قابل توجه درباره لتیان همکاری مجدد پریناز ایزدیار و امیر جدیدی است، امیر جدیدی و پریناز ایزدیار یکبار دیگر در فیلم سینمایی هت تریک با هم همبازی بودند و این فیلم هم مورد استقبال هوادارانشان واقع شد.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی لتیان آمده است: لتیان یک سد است. سدی بر روابط انسانی. رودخانه های روابط پشت سدی ایستاده اند و راه بن بست است. یک نفر می خواهد این سد را بشکند اما خوب می داند که شکستن سد به این سادگی نیست. شهر خراب خواهد شد. تکلیف چیست؟.
امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی لتیان به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلم پسرکشی به کارگردانی محمدهادی کریمی که سال گذشته در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر اکران شد، یکی دو روزی است راهی اکران آنلاین شده است، این فیلم در ژانر خانوادگی و اجتماعی می باشد. در این فیلم ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسدالهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع، شهناز نصرتی , سهیل قاصدی به هنرمندی پرداخته اند.
پسرکشی درام خانوادگی اجتماعی و در عین حال معمایی به نویسندگی وکارگردانی محمد هادی کریمی است که نویسنده آثار اجتماعی پرفروش سینمای ایران چون دختران انتظار ، مارال ، شمعی درباد ، رستگاری در هشت و بیست دقیقه ، سیب سرخ حوا و ...خالق آثاری چون برف روی شیروانی داغ وکمدی انسانی است ، کریمی در ششمین تجربه کارگردانی و بیست و سومین فیلمنامه خود ، این اثر متفاوت که درامی پرتعلیق و کشش است داستانی پر از راز و رمز در دو دهه 40 و 70 را از تمام اوج و فرودهای زندگی خانواده ای حکایت می نماید که به خاطر یک باور غلط در دام های متعددی می افتند.
منبع: خبرگزاری دانشجو