همه گیر شدن چاقی در بچه ها

به گزارش قالب وبلاگ ها، در حال حاضر چاقی در میان بچه ها و نوجوانان همه گیر شده است. پیامدهای این بیماری همه گیر چیست و چگونه می تواند از ایجاد این پیامدها جلوگیری کرد؟

همه گیر شدن چاقی در بچه ها

سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

در حال حاضر چاقی در میان بچه ها و نوجوانان همه گیر شده است. پیامدهای این بیماری همه گیر چیست و چگونه می تواند از ایجاد این پیامدها جلوگیری کرد؟

همانطور که از این موضوع مشهود است، چاقی تنها مربوط به اضافه وزن یک فرد نیست، بلکه در حال حاضر این شرایط به یک بیماری عمومی در میان بیشتر بچه ها تبدیل شده است، به همین دلیل آن را همه گیر می نامیم. دلیل برروز این بیماری همه گیر چیست؟ آیا راهی برای سرانجام دادن به آن وجود دارد؟ در این جا در رابطه با این بیماری در بچه ها و اقدامات لازم به منظور پیشگیری از آن بحث خواهیم کرد.

زندگی امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیار ساده تر شده است. بچه ها با استفاده از اتوبوس و ماشین شخصی به جای پیاده روی به مراکز رانندگی می فرایند و بازی های کامپیوتری هم بیشتر وقت آن را را پر کرده است. آن ها هیچ گونه فعالیت ورزشی ندارند و مقدار زیادی از سرگرمی آن ها با استراحت سپری می شود.

متاسفانه، این استراحت بیش از حد منجر به بروز برخی مسائل جدی برای سلامت آن ها شده که با چاقی شروع می شود. چاقی می تواند در دوران کودکی شروع شده و تا زمان نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابد. یک کودک زمانی که شاخص توده بدن او بالای 25 باشد به نام کودک دارای اضافه وزن در نظر گرفته می شود. زمانی که این شاخص بالاتر رفت، کودک شرایط خطرناک تری پیدا می کند. عوامل خطرناک ناشی از چاقی شدید هستند.

بچه های که چاق هستند در معرض خطر توسعه دیابت نوع 2 در اوایل زندگی خود می باشند.

دیابت نوع 2 مرتبط با مسائل کلیوی، نابینایی، مسائل قلبی و آسیب عصبی می باشد.

مطالعات نشان می دهد که بچه ها چاق در معرض خطر بیشتر مرگ زودرس نسبت به بچه های که چاق نیستند، قرار دارند.

دلیل دیگری که کارشناسان معتقدند که چاقی همه گیر شده، بازار غذاهای آماده و چاق کننده می باشد. اصرار بچه ها برای خرید چنین غذاهایی و تسلیم پدر و مادر در مقابل خواسته آن ها احتمالا بدترین پیامدها را در پی خواهد داشت. مدارس بیشتر تمایل به تمرکز بر روی عملکرد تحصیلی دانش آموزان به جای تشویق به انجام ورزش و فعالیت های بدنی دارند، و این روشی اشتباه است که در بیشتر مدارس پیاده می شود.

باید به جای استفاده از هات داگ و غذاهای آماده دیگر از غذاهای خانگی و سالم استفاده کنید. سبک زندگی سریع و غذاهای آماده باعث چاق شدن روز افزون مردم و به ویژه بچه ها شده و این موضوع به یک نگرانی عمده در میان خانواده ها تبدیل شده است.

نحوه مقابله با چاقی همه گیر

از آن جا که این بیماری به طور گسترده ای رو به افزایش است، آگاهی در این مورد باید توسعه یابد. می توانید این آگاهی را از درون خانه شروع کنید، اما اقدامات مربوط به پیشگیری چاقی باید به صورت همه گیر در میان بچه ها رواج یابد. می توان این آگاهی را از مدارس و با معرفی مواد غذایی سالم در بوفه مدرسه شروع کرد و به آرامی شیوه صحیح غذا خوردن را به بچه ها آموزش داد.

به خاطر داشته باشید که هر گونه تغییر شدید هرگز نتایج مثبتی را به همراه ندارد و احتمالا نتیجه معکوس خواهد داد. در صورتی که شما بخواهید به طور ناگهانی فرزند خود را از خوردن غذاهای آماده منع کنید، کودک هرگز این موضوع را نخواهد پذیرفت. برای این کار شما نیاز به زمان کافی دارید، طوری که بتوانید فکر او را در این مورد به طور کامل تغییر دهید. آموزش به بچه ها در این رابطه وظیفه اصلی هر پدر و مادری است و شما نمی توانید منتظر بمانید تا این موضوع در جامعه همه گیر شود، بلکه باید خودتان از خانه آموزش های لازم را به کودک بدهید. هر چند که پیاده سازی این تغییرات تا حدودی مشکل است اما باید در این راه تلاش های لازم را به خوبی انجام داد.

مدارس هم باید آموزش های فیزیکی را به طور منظم به دانش آموزان بدهند. دانش آموزان باید هر گونه ورزشی که دوست دارند در مدرسه انجام دهند. والدین باید بچه ها را تشویق به انجام پیاده روی برای رفتن به فروشگاه و یا بازار به جای استفاده از ماشین کرد. در این راه بهترین موضوع تغییر عادات غذایی ناسالم و استفاده از غذاهای سالم و بی خطر می باشد.

موارد ذکر شده تنها برخی اقدامات اساسی بوده که برای پیشگیری از اضافه وزن ضروری می باشد. قطعا برای کنترل این بیماری همه گیر انجام اقدامات در مقیاس وسیع مورد نیاز می باشد.

منبع: راسخون

به "همه گیر شدن چاقی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه گیر شدن چاقی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید