طرز تهیه دو خورش بی نظیر برای روز های بهاری

به گزارش قالب وبلاگ ها، خورش گوجه سبز و خورش چغاله بادام، خورش های ترش مزه سبز رنگی هستند که از ترکیب محصولات بهاری با نعنا و جعفری به دست می آیند. می توان این خورش ها را با گوشت و بی گوشت طبخ کرد. رسم مهربانی و شفقت است که خوراک مان را بدون آزار موجودات دیگر بر سر سفره ببریم. با آموزش این دو خورش بی نظیر همراه ما باشید.

طرز تهیه دو خورش بی نظیر برای روز های بهاری

خورش گوجه سبز یکی از انواع خورش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است به علت اینکه گوجه سبز فقط در فصل بهار و تابستان موجود است به عنوان یک خورش فصلی شناخته می گردد. اگر هوادار غذا های ترش هستید حتما این خورش را امتحان کنید.

گوجه سبز خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه خورش گوجه سبز می توانید از این خاص بهره مند شوید شما می توانید گوجه سبز را فریز کنید و یا به صورت کنسرو داشته باشید تا بتوانید هر موقع که هوس این خورشت مجذوب کننده را کردید آن را به راحتی تهیه کنید. از مهمترین خواص گوجه سبز می توان به پیشگیری از سرطان، تعادل چربی خون، تعادل اسید معده و جلوگیری از پیری سلولی اشاره نمود.

خورشت گوجه سبز به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوساله و گوسفندی است طبخ می گردد، اما در صورتی که دوست ندارید از گوشت قرمز بهره ببرید می توانید آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون تهیه کنید. با میزان موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای 4 نفر خورش آلو سبز تهیه کنید. در صورتی که می خواهید میزان کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست میزان مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم

گوجه سبز درشت 20 عدد

سینه یا ران مرغ 4 تکه

جعفری 300 گرم

نعنا خشک 2 ق غذا خوری

پیاز میانه 3 عدد

شکر و روغن مایع به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید سپس 3 لیوان آب داخل قابلمه بریزید. در ادامه قطعات مرغ را به همراه یک عدد پیاز، میزان کمی نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ با حرارت میانه نیم پز گردد.

در مرحله بعدی دو پیاز به جای مانده را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و میزانی روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف گردد.

پس از اینکه پیاز نرم شد میزانی زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. در مرحله بعدی جعفری ها را پس از اینکه تمیز کردید با آب سرد بشویید سپس آبکشی کنید تا آب اضافی شان برود. در ادامه جعفری ها را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و به همراه نعنا خشک به پیاز تفت داده شده اضافه کنید تفت دادن را چند دقیقه دیگر ادامه دهید تا جعفری و نعناع هم کمی سرخ گردد، سپس قابلمه را از روی حرارت بر دارید و کنار بگذارید.

صبر کنید تا آب موجود در قابلمه مرغ نصف شد سپس پیازی که در مرحله اول به همراه مرغ در قابلمه انداخته بودید را خارج کنید. در ادامه نعنا و جعفری تفت داده شده را به مرغ اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مواد با هم پخته شوند.

گوجه سبز ها را پاک کنید (چوب انتهای گوجه سبز را جدا کنید) سپس زمانی که مرغ به طور کامل پخت به همراه شکر به قابلمه خورشت اضافه کنید. حدود 15 دقیقه صبر کنید تا خورش جا بیفتد و روغن بیندازد سپس خورشت را به همراه برنج سرو کنید.

توجه داشته باشید که خورش گوجه سبز به علت استفاده از آلو سبز طعم بسیار ترشی دارد. اگر دوست دارید طعم این خورش کمی متعادل تر گردد و مانند خورش فسنجان طعمی ملس داشته باشد می توانید میزانی شکر در انتها پخت به خورش اضافه کنید.

خورش چغاله بادام

خورش چغاله بادام یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرهوادار ایرانی است که به علت اینکه چغاله بادام فقط در اوایل فصل بهار موجود است، یک خورش فصلی محسوب می گردد. این خورش با نام خورش چاقاله بادوم هم شناخته می گردد. چغاله بادام خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص چغاله بادام می توان به تقویت کردن لثه و دندان ها، تعادل قند خون، کنترل فشار خون، کاهش وزن اشاره نمود.

خورشت چغاله بادام به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است طبخ می گردد، ولی می توان آن را با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید. با میزان موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای 4 نفر خورشت چغاله بادام تهیه کنید. در صورتی که می خواهید میزانی کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست میزان مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم

گوشت خورشتی 300 گرم

چغاله بادام 300 گرم

نعناع 50 گرم

جعفری 200 گرم

پیاز میانه 2 عدد

آبغوره به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

از 2 ساعت قبل از آغاز به آشپزی چغاله ها را در یک کاسه بخیسانید تا کمی نرم شوند. برای آغاز آشپزی ابتدا پیاز ها را به صورن نگینی یا خلالی خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و میزانی روغن مایع داخلش بریزید.

پس از اینکه روغن مایع کمی داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. زمانی که پیاز شفاف و نرم شد میزانی زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که زردچوبه و پیاز یکدست شوند ادامه دهید.

در همین حین گوشت خورشتی را بشویید و به صورت قورمه ای (مانند خورش قورمه سبزی) خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. گوشت و پیاز را تفت دهید تا گوشت سرخ گردد. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد چغاله ها را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید.

دقت داشته باشید حتما چوب های انتهای چغاله ها را جدا کنید. پس از اینکه چغاله ها را هم کمی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. در این مرحله اجازه دهید گوشت و چغاله با حرارت ملایم بپزند.

در مرحله بعدی نعناع و جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و با میزانی روغن در یک تابه جداگانه تفت دهید تا کمی سرخ شوند و رنگشان کمی پر رنگ تر گردد. پس از اینکه گوشت نیم پز شد مخلوط نعناع و جعفری را به قابلمه اضافه کنید.

پس از اضافه کردن مخلوط نعناع و جعفری اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد و روغن بیندازد. در 15 دقیقه انتهای پخت خورش آبغوره را به همراه نمک، فلفل سیاه را اضافه کنید. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید و مایلید خورش چغاله بادام را با گوشت مرغ تهیه کنید کافیست گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن از 600 تا 800 گرم گوشت مرغ بهره ببرید. مراحل پخت این خورش با گوشت قرمز یا گوشت مرغ با هم تفاوتی ندارد، ضمن اینکه خورش چغاله بادام با مرغ سریعتر آماده می گردد.

منبع: بهترین ها

منبع: فرارو

به "طرز تهیه دو خورش بی نظیر برای روز های بهاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دو خورش بی نظیر برای روز های بهاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید