خریدهای غذایی نوروز

به گزارش قالب وبلاگ ها، عزیزان هموطن طی یک یا دو روز قبل از عید نسبت به خرید میوه و آجیل به اندازه قابل توجه و در مقادیر زیاد اقدام می نمایند و در بعضی موارد میوه ها را به صورت جعبه ای تهیه می نمایند. البته روش نگهدای و ذخیره سازی این اقلام تا انتها تعطیلات از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا طی دوره زمانی دو هفته ای تعطیلات نوروز در ایران، بخشی از این میوه ها کیفیت خود را از دست داده و دور ریز خواهند شد، لذا توصیه می گردد میوه را در تنوع مورد نظر برای دوره های

خریدهای غذایی نوروز

خریدهای غذایی نوروز

نویسنده: دکتر محمد حضوری

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم

برای نوروز چه بخریم؟چگونه نگهداری کنیم؟

عزیزان هموطن طی یک یا دو روز قبل از عید نسبت به خرید میوه و آجیل به مقدار قابل توجه و در مقادیر زیاد اقدام می کنند و در بعضی موارد میوه ها را به صورت جعبه ای تهیه می کنند. البته روش نگهدای و ذخیره سازی این اقلام تا انتها تعطیلات از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا طی دوره زمانی دو هفته ای تعطیلات نوروز در ایران، بخشی از این میوه ها کیفیت خود را از دست داده و دور ریز خواهند شد، لذا توصیه می گردد میوه را در تنوع مورد نظر برای دوره های زمانی کوتاه تر تهیه کنید و به اسم مثال، هر هفته میوه هایی تازه و مناسب تهیه نمایید. البته با به کارگیری بعضی توصیه ها در هنگام خرید و نگهداری میوه ها می توان مدت نگهداری آنها را افزایش داد که در این مقاله به بعضی از این نکات اشاره می گردد.

نکاتی در هنگام خرید میوه:

در هنگام تهیه میوه بهتر است انواع تازه تر و فاقد هر نوع له شدگی یا لکه های نشانگر رسیدگی زیاده از حد را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که میوه ها دو نوع هستند. بعضی انواع میوه ها باید در زمان جدا شدن از درخت به طور کامل رسیده باشند و در طی دوره نگهداری فرآیندهای مربوط به رسیدگی در این میوه ها متوقف می گردد (میوه های غیر کلایماکتریک). در حالیکه بعضی دیگر از میوه ها را می توان در شرایطی که هنوز نرسیده اند، از ساقه درخت جدا نمود و در طی دوره نگهداری فرآیند های رسیدن در این میو ها قابل انجام بوده و میوه به حد کامل رسیدگی خود می رسد (میوه های کلایماکتریک). گیلاس، خیار، انگور، پرتقال و آناناس مهم ترین میوه های غیر کلایماکتریک و سیب، موز، هلو و گلابی مهم ترین میوه های کلایماکتریک هستند، بنابراین شما می توانید میوه های کلایماکتریک رادر حالیکه هنوز رسیده کامل نیستند، بخرید و با تنظیم عواملی نظیر دمای محیط، فرآیندهای رسیدگی آنها را در طی مدت نگهداری تنظیم نمایید.

بهتر است در هنگام خرید میوه ها علاوه بر نگهداری آسان آنها، به ارزش تغذیه ای میوه ها هم توجه داشته باشید. دقت کنید که هر یک از میوه ها تامین کننده نیازهایی خاص بوده و مواد مغذی ویژه ای را برای بدن تأمین می کنند، به اسم مثال پرتقال را می توان به اسم یک منبع خوب از ویتامین c در نظر داشت، در حالیکه سیب تأمین کننده فیبر و بعضی مواد مغذی می باشد. از طرف دیگر خیار یک منبع فیبر بوده و انرژی آن اندک است. بر این اساس سعی کنید تا در مهمانی ها پذیرایی هدفمند از میوه ها داشته باشید و کوشش کنید تا تنوع را در مصرف میوه ها رعایت نمایید.

خرید و نگهدای آجیل ها:

آجیل ها و مغزدانه ها از مغذی ترین مواد غذایی هستند و در صورتیکه مقدار متعالی از آنها در برنامه غذایی روزانه مصرف گردد، می تواند نقش مؤثری در تأمین بعضی ویتامین ها، املاح و ترکیبات مغذی مهم نظیر اسیدهای چرب ضروری داشته باشد. البته توجه داشته باشید که انواع نمک زده آنها ممکن است برای بعضی افراد مبتلا به فشار خون با تشدید علائم همراه گردد. بعلاوه مصرف زیاده از حد مغزها به علت چربی زیاد موجود در آنها توصیه نمی گردد.

مغز دانه ها در همه فصل ها یافت می شوند. هنگام خرید آجیل دقت کنید که این فرآورده ها فاقد شکاف، ترک خوردگی و کپک زدگی باشند. بهتر است این فرآورده ها را از بین اقلام تازه تر تهیه کنید. نگهداری طولانی مدت و ماندگی در آجیل ها موجب چروکیدگی سطحی و کاهش کیفیت مغز دانه ها خواهد شد.

آجیل ها را می توان در یک مکان سرد و خشک برای مدت چند ماه نگهداری کرد، البته در طی این مدت باید بسته آجیل ها به طور دوره ای برای جستجوی علائم فساد ناشی از آلودگی به کپک و یا آفات، کنترل گردد. البته بهتر است برای نگهدای آجیل ها در مدت طولانی تر از یخچال و یا فریزر استفاده گردد.

نکاتی در خصوص نگهداری میوه ها:

حفظ کیفیت میوه ها در حد مناسب، طی دوره نگهدای از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. کاهش کیفیت ماده غذایی فرآیندی است که می تواند تحت تأثیر واکنش های میکروبی، شیمیایی و یا آنزیمی ایجاد گردد. عوامل متعددی بر از بین رفتن کیفیت یک محصول خریداری شده مؤثرند که شرایط نگهداری میوه از مهم ترین آنهاست. از مهم ترین تغییرات نامطلوب که با کاهش کیفیت میوه همراه است، می توان به قهوه ای شدن، از بین رفتن و کاهش ویتامین c بر اثر فرایند اکسیداسیون و تغییرات در رنگ، طعم، عطر و بافت میوه اشاره نمود.

نباید فراموش کنید که صدمات مکانیکی، تغییرات شدید درجه حرارت، بعضی مواد شیمیایی، و عوامل بیولوژیکی باعث تسریع فرایند فساد و خراب شدن میوه می شوند، به اسم مثال دود وسایل نقلیه در مقادیر زیاد موجب بروز علائم سوختگی در بافت گیاهی می گردد.

کاهش درجه حرارت، موجب کاهش سرعت اغلب تغییرات نامطلوب در میوه شده و فساد را به تأخیر می اندازد. از طرف دیگر، باید در به کارگیری فرآیند سرد کردن و نگهداری میوه ها در محیط سرما دقت کرد تا از سرما زدگی میوه جلوگیری گردد. جدول زیر حداقل دمای نگهداری بعضی انواع میوه ها و علائم سرمازدگی در آنها را بیان می دارد:

علائم سرما زدگی و نقطه بحرانی برای نگهداری بعضی میوه ها:

نام میوه

حداقل درجه حرارت نگهداری

علائم سرمازدگی

سیب

3 درجه ساتیگراد

قهوه ای شدن داخلی، پوسیدگی نرم و تغییر رنگ

موز

13 درجه سانتیگراد

تغییر رنگ، عطر و طعم ضعیف، و نارس بودن

پرتقال

3 درجه ساتنیگراد

سوراخ سوراخ شدگی و پیدایش لکه های قهوه ای

به طور معمول توصیه می گردد میوه ها را در جعبه هایی ترجیحاً چوبی به دور از تابش نور خورشید در دمای 5-2 درجه سانتیگراد و با رطوبت نسبی زیاد (حدود 90 درصد) نگهدای کنید. تهویه مناسب محل نگهداری میوه ها می تواند نگهداری میوه ها را برای مدت طولانی تر ممکن سازد.

در طی دوره نگهداری به طور دوره ای (روزانه یا یک روز در میان) میوه ها را آنالیز نمایید و اقلامی را که علائم رسیدگی زیاده از حد، قهوه ای شدن و یا له شدگی در آنها قابل مشاهده است، از سایر میوه ها جدا کنید.

بعلاوه در هنگام نگهداری میوه ها تا حد امکان کوشش نمایید میوه ها با یکدیگر مخلوط نشوند. جالب است بدانید بعضی از انواع میوه ها نظیر سیب از خود گازی متصاعد می کنند که موجب تسریع فرآیند رسیدن سایر میوه ها می گردد. بر این اساس تا حد امکان میوه ها را در فضاهای مجزا نگهداری کنید.

منبع: دنیای تغذیه شماره 106

منبع: راسخون

به "خریدهای غذایی نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خریدهای غذایی نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید