16 اصل برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی

به گزارش قالب وبلاگ ها، پیروی از یک رژیم غذایی صحیح و استفاده از برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی موجب می گردد تا در طول گرمای تابستان احساس بهتری را تجربه کنید. به طور کلی غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی غذاهایی هستند که طبع خنکی دارند و از گرم شدن بدن جلوگیری می نمایند. به علاوه پرهیز از نیز می تواند به تغذیه بهتر شما در این فصل گرم یاری زیادی کند. در این مقاله از سرویس در می توانید با غذاهای مناسب فصل تابستان از نظر طب سنتی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص تدابیر فصل تابستان در طب سنتی پاسخ خواهیم داد.

16 اصل برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی

برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی

طب سنتی همیشه به پیشگیری از بیماری قبل از درمان تأکید می نماید. درواقع مصرف غذاهای مناسب هر فصل موجب می گردد تا بدن ما کمتر دچار مشکل گردد و همیشه احساس شادابی و نشاط بیشتری را تجربه کنیم. غذاهایی که در تابستان مصرف می شوند، بهتر است طبع سرد و تری داشته باشند، زیرا این کار موجب متعادل شدن طبع بدن و کاهش عرق کردن می گردد.

در تابستان فراوری خلط صفرا افزایش پیدا می نماید، بنابراین سعی کنید از مصرف غذاهای گرم و قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید. در ادامه می توانید با نکاتی در خصوص برترین غذاها تابستان از نظر طب سنتی آشنا شوید.

1- از مصرف غذاهایی با طبع گرم پرهیز کنید

برترین تغذیه در فصل تابستان از نظر طب سنتی تغذیه ای است که در آن مواد غذایی با طبع خنک مصرف گردد تا بدن از درون خنک گردد. در فصل تابستان سعی کنید از غذاهایی مثل و که حاوی گردو هستند، استفاده نکنید. مصرف کنجد، گوشت قرمز، گوشت شتر و پرندگانی مثل کبک و بلدرچین که طبع گرمی دارند، برای تابستان مناسب نیست.

2- مصرف شیرینی ها را کاهش دهید

شیرینی ها و کلیه مواد غذایی شیرین طبع گرمی دارند و از همین رو نباید در تابستان استفاده شوند. بهتر است در فصل تابستان از شکلات و شیرینی کمتری بهره ببرید و حتی مصرف شیرینی های طبیعی مثل عسل، کشمش، مویز، انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس را نیز کاهش دهید.

3- غذاهای سرخ شده نخورید

یکی از مهم ترین تدابیر تغذیه ای فصل تابستان در طب سنتی کاهش مصرف غذاهای سرخ شده است. طب سنتی تأکید می نماید که مصرف غذاهای سرخ شده را در تابستان کاهش دهید. سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی موجب می گردد تا طبع آن گرم و خشک گردد و از همین رو مصرف این غذاها می تواند حرارت بدن را افزایش دهد.

4- از ادویه جات کمتری در تابستان بهره ببرید

حتماً می دانید که بیشتر ادویه ها طبع فوق العاده گرمی دارند. برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی غذاهایی است که با کمترین اندازه ادویه ها آماده گردد. سعی کنید در تابستان از ادویه هایی مثل فلفل، زنجبیل، دارچین، زعفران و سس های تند و خردل به اندازه کمتری بهره ببرید.

5- مواد غذایی خنک میل کنید

مصرف مواد غذایی خنک در طب سنتی از بالا رفتن حرارت بدن جلوگیری می نماید. این موضوع به خصوص برای افرادی که طبع گرمی دارند، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در تابستان از غذایی خنک مثل خیار، ماست، کاهو، کدو سبز، گشنیز و اسفناج به اندازه بیشتر بهره ببرید. یک غذای بی نظیر برای خنک کردن بدن است، پیشنهاد می گردد آن را امتحان کنید.

6- از نوشیدنی های سنتی بهره ببرید

و نوشیدنی های سنتی علاوه بر خواص بی نظیری که دارند، می توانند به متعادل کردن طبع بدن نیز یاری زیادی نمایند. نوشیدنی هایی مثل شربت خاکشیر، شربت تخم شربتی، شربت زرشک، سکنجبین، شربت آبلیمو برترین گزینه ها برای هستند و از جلوگیری می نمایند.

7- از غذاهای آب پز بهره ببرید

مصرف غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی طبع بدن را متعادل می نماید و به برطرف عطش و گرمی بدن نیز یاری می نماید. در تابستان سعی کنید به جای غذاهای سرخ شده و فست فودها از غذاهای آب پز شده و بهره ببرید. و دو غذای بی نظیر برای تابستان هستند که در کنار آبغوره و آب لیموترش تازه فواید بی شماری برای سلامت دارند.

8- از میوه های ملس بهره ببرید

تابستان فصل میوه های ترش و ملس است. این میوه ها معمولاً طبع خنک تری دارند و به کاهش حرارت بدن و برطرف تشنگی یاری زیادی می نمایند. سعی کنید در تابستان از میوه های فصل مثل شاه توت، سیب ترش، آبلیمو، گوجه سبز، هلو، زردآلو و گریپ فروت بهره ببرید. هندوانه نیز به علت آب فراوانی که دارد در فهرست برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: خواص هندوانه برای سلامت بدن

9- به جای سس اندازهی آبلیمو و ماست به سالاد اضافه کنید

در تابستان تا می توانید مصرف کنید و برای طعم دادن به آن به جای بازاری که بسیار چرب و پر ادویه هستند، از آبلیمو یا ماست بهره ببرید. این کار موجب می گردد تا بدن شما خنک گردد و آب مورد احتیاج بدنتان نیز به راحتی تأمین گردد.

10- مصرف ترشیجات را از قلم نیاندازید

اگر به طعم ترشیجات علاقه زیادی دارید، تابستان برترین زمان برای مصرف ترشی با غذا است. ترشی هایی که ادویه کمی دارند و تند نیستند برای تابستان بسیار مناسب هستند.

11- نوشیدن آب را از قلم نیاندازید

در تابستان سعی کنید بیشتر از هر زمان دیگری آب بنوشید. نوشیدن آب به خنک کردن و کاهش حرارت بدن یاری می نماید. سعی کنید روزانه بیشتر از 6 تا 8 لیوان آب خنک بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نگردد.

12- یک وعده ناهار سبک میل کنید

در تابستان سعی کنید را بسیار سبک تر از فصول دیگر میل کنید. ناهار معمولاً در گرم ترین زمان روز و در ظهر مصرف می گردد، از طرف قدرت هضم سیستم گوارش نیز در این زمان کمتر است، بنابراین مصرف غذای سبک به شما یاری می نماید تا در طول روز احساس بهتری را تجربه کنید.

13- به جای گوشت قرمز، از گوشت سفید بهره ببرید

برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی جایگزین کردن گوشت سفید به جای گوشت قرمز است. گوشت ماهی و مرغ طبع خنک تری نسبت به گوشت قرمز دارند و از همین رو برای فصل تابستان مناسب تر هستند. توجه داشته باشید که مرغ و ماهی نباید به صورت سرخ شده و یا با ادویه های زیاد طبخ شوند.

14- مصرف تنقلات شور را کاهش دهید

غذاهای شور و تنقلاتی مثل آجیل و چیپس موجب افزایش احساس تشنگی و کاهش اندازه آب بدن می شوند. در تابستان بهتر است از نمک کمتری بهره ببرید. بهتر است از آجیل ها و مغزها به صورت خام و بدون نمک بهره ببرید. از قلم نیاندازید که بیشتر مغزها مزاج گرم و خشکی دارند و از همین رو افراد گرم مزاج نباید به اندازه زیاد از آن استفاده نمایند.

15- از مصرف غذاهای چرب و دیر هضم بپرهیزید

همانطور که گفته شد، قوه هاضمه در تابستان و در فصل گرما بسیار سست می گردد و از همین رو بهتر است در این فصل از غذاهایی مثل آش، ، ،، غذاهای سرخ شده و دودی پرهیز کنید. در صورت مصرف این غذاها پیشنهاد می گردد، از اندازه کمی از آن ها بهره ببرید.

16- آب یخ نخورید

شاید نوشیدن یک لیوان آب یخ در تابستان لذت زیادی داشته باشد، اما باید بدانید که این کار به شدت برای سلامت شما مضر است. معده حرارت زیادی دارد و زمانی که نوشیدن یخی می خورید، معده دچار انقباض می گردد. وارد شدن شوک به معده می تواند مسائل گوارشی ایجاد کند و در بسیاری از مواقع نیز موجب سنکوپ کردن فرد گردد.

از دیگر مضرات مصرف آب یخ در تابستان می توان به ، ضعف قلب، روماتیسم و سینوزیت نیز اشاره نمود.

نکاتی در خصوص غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی

*اگر طبع گرمی دارید، می توانید در تابستان هر روز صبح از ترکیب آبغوره و تخم گشنیز به صورت ناشتا بهره ببرید. برای این کار باید شب نصف لیوان را با 1 قاشق مرباخوری پودر تخم گشنیز ترکیب کنید و بعد از صاف کردن میل کنید.

*برترین در تابستان از نظر طب سنتی مصرف 2 تا 3 لیوان شربت عسل و آبلیمو است.

*مصرف چای و نوشیدنی های حاوی کافئین را در تابستان کاهش دهید.

*برای تأمین آب مورد احتیاج بدن، در نوشیدن عجله نکنید، بهتر است آب را جرعه جرعه و به آرامی میل کنید.

*در تابستان پیشنهاد می گردد به جای مصرف چای و دمنوش های گرم از دم نموده خنک آلبالو و چای های رقیق شده و کمرنگ بهره ببرید.

سوالات متداول

برترین غذاهای مناسب فصل تابستان در طب سنتی چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی که در تابستان مصرف می شوند، بهتر است طبع سرد و تری داشته باشند، زیرا این کار موجب متعادل شدن طبع بدن و کاهش عرق کردن می گردد.

چرا در تابستان مصرف مواد غذایی خنک در طب سنتی اهمیت زیادی دارد؟

در فصل تابستان حرارت درون بدن افزایش پیدا می نماید و مصرف غذاهای تابستانی سنتی با طبع خنک موجب می گردد تا حرارت بدن کاهش پیدا کند.

منبع: افق کوروش

به "16 اصل برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 اصل برترین تغذیه تابستان از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید