با این خوراکی های طبیعی از گرمازدگی پیشگیری کنید

به گزارش قالب وبلاگ ها، هوا کم کم رو به گرمی می رود و خیلی از افراد با گرم شدن هوا، گله و شکایت هایشان آغاز می گردد و بیرون آمدن برایشان تبدیل به یکی از سخت ترین کارهایی می گردد که باید در طول روز انجام بدهند.

با این خوراکی های طبیعی از گرمازدگی پیشگیری کنید

تحمل گرما برای بعضی از افراد غیرممکن است و اگر دمای هوا بالا برود، حسابی بدنشان دچار تغییرات ناخوشایندی می گردد. شاید شما هم افرادی را دیده باشید در مترو، تاکسی و اتوبوس، در روبروه با گرما، آن قدر حالشان به هم می ریزد که کارشان به درمانگاه و زدن سرم و ... هم می کشد. گرمازدگی یکی از مسائل بسیار شایعی است که افراد زیادی در تابستان دچار آن می شوند. این مشکل شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشد اما زمانی که گرمازدگی شدید باشد، تبدیل به تهدیدی برای جان فرد می گردد. دکتر سعید صانعی پزشک و مشاور درمان های گیاهی و طب سنتی شما را با گرمازدگی آشنا می نماید.

گرمازدگی یکی از مسائل اجتناب ناپذیر در تابستان است که خیلی از افراد دچار آن می شوند. از دیدگاه طب سنتی، افراد با مزاج های مختلف، می توانند به گرمازدگی مبتلا شوند ولی بعضی از افراد، بیش از سایرین مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند. برای مثال آن دسته از افرادی که مزاج گرم و تر یا مزاج گرم و خشک دارند بیشتر از افرادی که مزاج آن ها، سرد و تر یا سرد و خشک است به گرمازدگی دچار می شوند.

تعریق زیاد، خشکی دهان، بالا رفتن حرارت بدن و خشکی پوست و بی حالی از علائم ابتلا به گرمازدگی محسوب می گردد.

گاهی بعضی از افراد علاوه بر علائم یادشده دچار مسائل گوارشی مثل حالت تهوع و استفراغ می شوند. یکی از مسائل مهمی که در گرمازدگی بسیار حائز اهمیت است و افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، تعریق بیش از حد است. تعریق بیش از حد، باعث دفع املاح ضروری بدن می گردد. چنانچه املاح ضروری بدن بیش از مقدار دفع شوند، بدن فرد دچار مسائل جدی خواهد شد و حتی امکان به خطر افتادن جان فرد نیز وجود دارد.

تغییرات فشارخون یکی دیگر از مسائلی است که فرد در اثر گرمازدگی دچار آن می گردد. زمانی که فرد دچار گرمازدگی می گردد در ابتدا فشار او بالا می رود و در اثر تعریق، فشار فرد می افتد.

تعریق در گرما، یک مسئله بسیار حیاتی محسوب می گردد و به خنک شدن بدن یاری می نماید اما زمانی که تعریق بیش از مقدار باشد، برای بدن هیچ منفعتی ندارد. افرادی که بیش از مقدار و در حد غیرطبیعی عرق می نمایند باید این مشکلشان را رفع نمایند تا کمتر دچار گرمازدگی شوند.

برای پیشگیری از گرمازدگی باید یکسری کار انجام داد برای مثال توجه به انتخاب نوع لباس می تواند در پیشگیری از گرمازدگی بسیار مهم باشد در فصل تابستان باید لباس های خنک، روشن و نخی پوشید، این مسئله اولین گام در پیشگیری از گرمازدگی است.

سر و گردن، نسبت به سایر قسمت های بدن حساس تر محسوب می گردد و باید افراد از کلاه استفاده نمایند تا دچار گرمازدگی نشوند.

بعضی از افراد تصور می نمایند زمانی که در آستانه گرمازدگی هستند، با نوشیدن آب به مقدار زیاد می توانند مانع از پیشرفت گرمازدگی شوند، انجام چنین کاری می تواند فرد را با مسائل جدی روبرو کند.

فردی که گرمازده شده، نوشیدن آب بدون املاح، یاریی به او نمی نماید چون در گرمازدگی، بدن فرد املاح از دست داده است.

وقتی حرارت بدن بالاست و فرد یک مرتبه حجم زیادی آب سرد می نوشد، انجام چنین کاری می تواند باعث به وجود آمدن درد شدید در قسمت های مختلف بدن گردد ضمن اینکه احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد. افرادی که گرمازده می شوند نباید از یک محیط گرم، سریعاً به یک محیط خیلی سرد بروند چون انجام چنین کاری هم می تواند به بدن آسیب وارد کند. بسیاری از افراد عادت دارند که بعد از احساس گرمازدگی، سریعاً دوش آب سرد می گیرند که این کار هم توصیه نمی گردد چون دمای بدن باید آرام آرام پایین بیاید.

زمانی که فرد احساس می نماید دچار گرمازدگی شده است باید سرم قندی نمکی بنوشد، این سرم را به راحتی می توان در منزل درست کرد. سرم قندی نمکی را باید به صورت جرعه جرعه نوشید و نوشیدن حجم زیادی از این سرم می تواند باعث حالت تهوع گردد.

اگر گرمازدگی به قدری شدید باشد که باعث افت فشارخون گردد و ضعف شدید را به همراه داشته باشد، در چنین شرایطی توصیه می گردد که فرد به مراکز درمانی منتقل گردد تا این افت فشارخون، منجر به آسیب جدی به بدن بیمار نگردد.

علاوه بر این موارد، یکی دیگر از نکاتی که افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، تغذیه است، انتخاب غذاهایی که طبع آن ها سرد یا تر محسوب می گردد، می تواند در پیشگیری از گرمازدگی مؤثر باشد. افراد برای اینکه دچار گرمازدگی نشوند، باید از خوردن غذاهایی که طبع گرم دارند بپرهیزند چون این دسته از غذاها می توانند حرارت بدن را بسیار بالا ببرند و فرد را مستعد گرمازدگی نمایند.

استفاده از ادویه به ویژه ادویه های تند، حرارت بدن را بالا می برد به همین علت مصرف این نوع از ادویه ها را باید محدود کرد. خوردن غذاهای فست فود نیز می تواند باعث احساس تشنگی گردد به همین علت این نوع غذاها نیز مناسب فصل گرما نیستند.

بعضی خوراکی ها می توانند در پیشگیری از گرمازدگی نقش داشته باشند، برای مثال هندوانه یکی از میوه های مناسب برای فصل تابستان است که می تواند مانع از گرمازدگی گردد این میوه، آب زیادی را برای بدن تأمین می نماید ولی مصرف بیش از مقدار آن می تواند با کاهش فشارخون در بعضی از افراد همراه باشد به همین علت باید بعد از خوردن هندوانه، از چند عدد خرما استفاده کرد تا کاهش فشارخون را برای فرد به همراه نداشته باشد. گیلاس، میوه دیگری است که برای فصل گرما مناسب محسوب می گردد و از مسائل گرمازدگی می تواند

پیشگیری کند. علاوه بر گیلاس، آلبالو نیز گزینه خوبی برای پیشگیری از گرمازدگی است. آلبالو طبع سردتری نسبت به گیلاس دارد. علاوه بر این میوه ها می توان در طول روز از خیار نیز استفاده کرد چون طبع سرد و تر دارد و مانع از بالا رفتن حرارت بدن می گردد.

مصرف کاهو و سکنجبین نیز می تواند برای پیشگیری از گرمازدگی مفید باشد ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون کاهو و سکنجبین به شدت سرد است. آن دسته از افرادی که مزاج سرد دارند باید همراه خوراکی هایی که طبعشان سرد است از مصلح استفاده نمایند.

خاکشیر

شربت های زیادی در تابستان می توان درست کرد که این شربت ها، به پیشگیری از گرمازدگی یاری می نمایند یکی از این شربت ها، شربت خاکشیر با آب لیمو است. برای درست کردن این شربت باید سه قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب ریخت و آب یک عدد لیموترش تازه را به آن افزود. به این شربت باید به مقدار دلخواه شکر افزود. افرادی که به دیابت مبتلا هستند نباید در این شربت شکر زیاد بریزند.

عناب

عناب را می توان به صورت خشک شده استفاده کرد یا شربت آن را نوشید. درست کردن شربت عناب، چندان کار سختی نیست و می توان در منزل شربت عناب را درست کرد. برای این منظور باید حدود یک کیلو عناب را در سه لیتر آب ریخت تا آن قدر بجوشد که حجم آن به نصف برسد. سپس باید عناب ها را در یک توری ریخت و فشار داد تا شیره آن خارج گردد. باید در این شیره شکر ریخت تا غلیظ گردد. یک استکان از این شربت، می تواند در پیشگیری از گرمازدگی مؤثر باشد.

خیار

خیار یکی دیگر از خوراکی هایی است که به پیشگیری از گرمازدگی یاری می نماید. برای این منظور باید مغز خیار را که در آن تخم خیار قرارگرفته است از پوست آن جدا و سپس آن را رنده کرد. خیار رنده شده را باید با سکنجبین و آب ترکیب کرد. به این شربت باید شکر هم اضافه گردد تا طعم خوبی پیدا کند. نوشیدن این شربت در تابستان می تواند از گرمازدگی پیشگیری کند.

زرشک

زرشک برای پیشگیری از گرمازدگی مناسب است، یک کیلو زرشک آب گیری را باید برای این منظور خریداری کرد و در 5 لیتر آب جوش ریخت. وقتی آب آغاز به جوشیدن کرد و روی سطح آب حالت کف ایجاد شد، باید اجاق گاز را خاموش کرد. این محلول باید 12 ساعت بماند و بعد از آن صاف گردد، پس از صاف کردن باید به آن شکر افزود. شربت پس از غلیظ شدن آماده است و می توان آن را با آب ترکیب کرد و نوشید.

منبع: همشهری آنلاین

به "با این خوراکی های طبیعی از گرمازدگی پیشگیری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این خوراکی های طبیعی از گرمازدگی پیشگیری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید