بازار کتاب های موفقیت از روان انسان برای فروش بیشتر استفاده می نماید، موفقیت مخصوص همه نیست!

به گزارش قالب وبلاگ ها، نشست شرایط شناسی کتب روانشناسی موفقیت امروز پنج شنبه 21 اردیبهشت در سرای اهل قلم سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار گردید. ناصر آقابابایی استادیار، گروه علوم رفتاری، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) و سوده مهتاب پور سخنرانان این نشست بودند.

بازار کتاب های موفقیت از روان انسان برای فروش بیشتر استفاده می نماید، موفقیت مخصوص همه نیست!

ناصر آقابابایی عضو هیئت علمی علوم رفتاری سمت در ابتدای این نشست بیان نمود: کتاب هایی که عنوان پیروزیت را یدک می کشند با هدف اینکه خواننده به پیروزیت دست یابد ترجمه و تالیف می شود. از آنجایی که بیشتر کتاب های موجود در این حوزه ترجمه است نمی توان به این نتیجه رسید که جامعه هدف آنها جوامع غربی است و شهروند شرقی و مسلمان هم در دسته مخاطبان هدف این کتاب ها قرار می گیرند.

آقابابایی اضافه کرد: کتاب های انگیزشی نیز در این طیف قرار می گیرند و ابتدا فرد باید انگیزه پیشرفت و پیروزیت را داشته باشد و سپس وارد عرصه پیروزیت و مطالعه کتاب های این حوزه شود.

او با بیان اینکه پیروزیت چند عرصه دارد اضافه کرد: پیروزیت تحصیلی، پیروزیت مالی، پیروزیت در زندگی شخصی و ... انواع پیروزیت محسوب می شوند. اما پیروزیت با حس خوشبختی دو مقوله مجزاست.

او ادامه داد: در دنیا مادی که ظرفیت ها محدود است، اینکه به همه انسان ها وعده پیروزیت بدهی راستین نیست چراکه پیروزیت مخصوص همه نیست و ظرفیت جامعه برای پیروزیت محدود بوده و به تعداد افراد جامعه نیست.

او با اشاره به اینکه زندگی خوب گاهی با پیروزیت حاصل می شود و گاهی خیر، بیان نمود: زندگی خوب الزاما با پیروزیت همراه نیست و فردی که احساس رضایت و خوشبختی دارد الزاما فرد پیروزی از نظر جامعه محسوب نمی شود.

آقابابایی زندگی خوب را زندگی دانست که در آن احساس درد و رنج کمتر و لذت بیشتری وجود داشته باشد و اظهار کرد: لذت بردن از زندگی ارتباط مستقیمی با ثروت و پیروزیت ندارد.

سوده مهتاب پور سخنران دیگر این نشست درباره کتاب های پیروزیت اظهار کرد: کتاب ها تکنیک هایی به ما می دهند که مانند حالت تلقین می ماند و باعث می شود تو به خودت بگویی با طی کردن این مسیر پیروز می شوی اما در نهایت همه چیز به تمرین خود مخاطب بر می شود.

او ادامه داد: چون انسان و مدل فطرت و ذات او کمال طلب است سبب می شود که کتاب های پیروزیت روی این خصلت انسان کار نمایند. اما باید بدانیم که الگوهای پیروزیت مختلف است و انسان در پی یک الگو و فرم ساده تر می شود که میانبری باشد برای زودتر رسیدن به اهدافش.

مهتاب پور گفت: اگر کسی در پی تصویر کمال برای رسیدن به فضیلت باشد در پی کتاب های حدیث و اخلاق می رود تا نکاتی که موجب رشد می شود به ما ارائه دهد اما اگر کسی بخواهد نگاه تکنیکال به موضوع داشته باشد به سراغ کتاب های پیروزیت می رود.

او اضافه کرد: آنچه مهم است این است که بدانیم کتاب به تنهایی برای من و شما نمی تواند کاری انجام دهد و بازار کتاب های پیروزیت از روان انسان برای فروش بیشتر استفاده می نماید تا فرمول سریع پیروز شدن را به او بیاموزد.

او با اشاره به اهمیت انگیزه فردی برای رشد و پیروزیت گفت: اگر انگیزه فردی وجود نداشته باشد پیروزیت رخ نمی دهد زیرا دستورات کتاب نسخه ای است که برای همه به صورت یکسان پیچیده می شود درحالیکه نمی توان برای همه افراد و مسیری که برای پیروزیت باید طی نمایند نسخه واحدی پیچید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بازار کتاب های موفقیت از روان انسان برای فروش بیشتر استفاده می نماید، موفقیت مخصوص همه نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کتاب های موفقیت از روان انسان برای فروش بیشتر استفاده می نماید، موفقیت مخصوص همه نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید