3 حقیقت درباره طلا، این فلز شگفت انگیز!

به گزارش قالب وبلاگ ها، طلا براقیت و درخشندگی بالایی دارد. در رنگ های مختلف از سفید تا زرد از این فلز گرانبها در صنعت جواهرسازی استفاده می گردد.

3 حقیقت درباره طلا، این فلز شگفت انگیز!

طلا یکی از گران ترین و محبوب ترین فلزات در دنیا است و در طول تاریخ از آن به عنوان نماد ثروت، زیبایی و ارزش استفاده شده است. با ما در مجله اینترنتی قالب وبلاگ ها همراه باشید تا با بعضی از حقایق جالب درباره طلا آشنا شویم.

3 حقیقت درباره طلا

طلا با مقیاس قیرات شناخته می گردد. معمولاً طلا با عیار 24 قیرات به عنوان طلای خالص شناخته می گردد. هر گرم طلای 24 عیار برابر با 24/1 کیلوگرم (یا 1000/24 گرم) است. این فلز به علت خواص و ویژگی های منحصر به فرد خود، همچنان جذابیت بسیاری برای تمام مردم دنیا دارد.

1. میزان طلا در دنیا

میزان طلا در دنیا متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از حقایق جالب درباره طلا بر اساس آمارهای موجود، میزان کل طلا در دنیا است که به تقریبی حدود 190٬000 تن می رسد. این میزان شامل طلا در قالب سکه ها، سکوها، جواهرات، ذخایر بانکی و طلاهای صنعتی است.

در ایالات متحده، انتشار سالانه طلا از معادن داخلی کشور در حدود 200 تن است. بعلاوه، کشورهایی مانند استرالیا، روسیه، چین و کانادا نیز فراوری کنندگان اصلی طلا در دنیا هستند.

بیشترین میزان طلا در بانک های مرکزی ذخیره شده است. بانک های مرکزی بعضی کشورها، مثل ایالات متحده، آلمان، ایتالیا و فرانسه، دارای ذخایر طلا قابل توجهی هستند. علاوه بر آن، بانک های خصوصی، سرمایه گذاران و جواهرفروشان نیز مقادیر قابل توجهی از طلا در اختیار دارند.

میزان طلا در دنیا همچنان مورد توجه واقع شده است و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند فراوری، استفاده، سیاست های مالی و سرمایه گذاری قرار می گیرد.

2. استفاده های چندگانه از طلا

طلا به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارد به عنوان یک نماد ارزش، زیبایی و ثروت از دید فرهنگی و تاریخی اهمیت دارد. علاوه بر آن یکی از حقایق جالب درباره طلا این است که از آن در انواع مختلف صنایع استفاده می گردد. در زیر به بعضی از استفاده های چندگانه طلا اشاره می کنیم:

  • صنعت الکترونیک: طلا به علت رسانایی برق بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون و اتصال پذیری برای سیم ها و قطعات الکترونیکی استفاده می گردد. در تلفن های همراه ، تلویزیون ، کامپیوتر، دستگاه های پزشکی و سایر دستگاه های الکترونیکی ترکیباتی از طلا یافت می گردد.
  • صنعت آرایشی و بهداشتی: طلا در فراوری کرم های ضد چروک، لوسیون ها، پودر ها و محصولات آرایشی استفاده می گردد. این استفاده برای بهبود ظاهر پوست، افزایش درخشندگی و زیبایی صورت و بدن است.
  • پزشکی: طلا در صنعت پزشکی نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، طلا در تهیه پروتزها، ارتودنسی، لوازم جراحی و دستگاه های تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه، طلا به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی و دارای خواص ضد التهابی استفاده می گردد.

3. طلا و فضانوردی

یکی دیگر از حقایق جالب درباره طلا استفاده از آن در فضانوردی است. از طلا به عنوان یک رابط در سوییچ های الکترونیکی استفاده می گردد. زیرا توانایی عبور نور بالایی را دارد و باعث کاهش فراوری حرارت در سوییچ ها می گردد. در زیر به بعضی از کاربردهای طلا در فضانوردی اذکر خواهد شد:

1. محافظت از فضاپیماها در برابر خورشید: طلا به علت خواص بازتابندگی و انعکاس نور، به عنوان یک پوشش محافظ در برابر تابش خورشید در فضا مورد استفاده قرار می گیرد. لایه هایی از طلا بر روی محرک ها، ترمینال ها و تجهیزات الکترونیکی قرار داده می گردد تا از آسیب ناشی از تابش خورشید محافظت کند.

2. کابل های فضایی: طلا به عنوان یک رسانای برق خوب و مقاوم در برابر اکسیداسیون، در ساخت کابل های فضایی استفاده می گردد. کابل هایی که در فضا به کار می روند، باید مقاومت بالا در برابر شرایط سخت فضایی مانند تغییر دما، تابش نور خورشید و اثرات خارجی داشته باشند.

3. مبادله حرارت: طلا به علت خواص حرارتی خود، در مبادله حرارت در فضا مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم های خنک کننده و مبادله حرارت فضایی، استفاده از سطوح طلا برای منتقل کردن و توزیع حرارت بهینه است.

4. سنسورهای فضایی: طلا به عنوان یک رسانای خوب برق، در ساخت سنسورهای فضایی به کار می رود. سنسورهای فضایی برای تشخیص و مقدار گیری پارامترهای مختلف در فضا مورد استفاده قرار می گیرند و طلا در الکترودها و سیم های آن ها به کار می رود.

5. کلاه فضانوردان: طلا به علت خواص خوب رسانایی حرارتی و راهنمایی الکتریکی، مقاومت در برابر خوردگی و بازتاب نور، در ساخت کلاه فضانوردان نیز به کاررفته و از بدن فضانوردان در دماهای مختلف محافظت می نماید.

استفاده از طلا و حیاتی بودن آن در فضانوردی از مهم ترین حقایق جالب درباره طلا است.

پیشنهاد مطالعه: این ماده مقرون به صرفه خانه شما را برق می اندازد را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "3 حقیقت درباره طلا، این فلز شگفت انگیز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 حقیقت درباره طلا، این فلز شگفت انگیز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید