گردشگری تاریخی در روستای کوه زر

به گزارش قالب وبلاگ ها، یک دوستدار میراث فرهنگی می گوید روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش خوزستان در صورت تخصیص اعتبار برای تامین زیرساخت های بیش تر و توانمندسازی آن ها، باعث رونق مالی منطقه می شوند.

گردشگری تاریخی در روستای کوه زر

به گزارش قالب وبلاگ ها، ابوالفضل مهدی پور در گفت و گو با ایسنا، اضافه نمود: روستاهای خوزستان افزون بر داشتن طبیعت بکر و زیبا دارای آداب و رسوم و آیینه ای از فرهنگ و تاریخ هستند که می توان با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری آن ها به اقتصاد روستا و نیز منطقه یاری بسیاری کرد.

وی یادآور شد: روستای نمونه گردشگری به محدوده ای جغرافیای اطلاق می گردد که در این محدوده یک یا چند و یا مجموعه ای از جاذبه های تاریخی و طبیعی و فرهنگی وجود دارد که وجود آن ها انگیزه ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود.

او با اشاره به این که در خوزستان تنوع بی نظیری از این روستاها وجود دارد، اضافه نمود: روستای کوه زر از نمونه های روستاهای شوشتر است که از لحاظ تاریخی فرهنگی و طبیعی دارای اهمیت فراوانی در منطقه است.

این دوستدار میراث فرهنگی با بیان اینکه روستای کوه زر یکی از روستاهای بسیار زیبا در مسیر شوشتر به منطقه عقیلی است، گفت: این روستا در پیرامون خود جاذبه های تاریخی و چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد؛ جاذبه هایی نظیر بند چرخاب گرد، سایت تاریخی چرخاب گرد، چشمه یوز، اشکفت اناری و گوردخمه های داراچیتی و... که هر کدام به نوبه خود از اهمیت فراوانی برخوردارند.

کوه زر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شوشتر در استان خوزستان ایران است. این در 15 کیلومتری شرق شهرستان شوشتر قرار گرفته است و از طرف شمال به روستای دشت بزرگ و از جنوب به ماهور، از شرق به محوطه تاریخی شیوندی و از طرف غرب به تنگ عقیلی و رودخانه کارون محدود است.

وی با اشاره به این که روستای کوچک کوه زر از سه محله تشکیل شده است، ادامه داد: از نکات مهم این روستا فرم معماری آن است که بسیار شبیه خانه های قدیم شوشتر است. در برخی از خانه های این روستا شوادان وجود دارد که در کمتر روستایی این معماری ارزشمند مشاهده می گردد و این خود گواهی بر پیشینه این روستا است.

مهدی پور اضافه نمود: نمک زارهای اطراف روستای کوه زر یکی از مرغوب ترین معادن نمک در سطح کشور و استان خوزستان است که از دیرباز هر ساله تعداد زیادی از هموطنان قبل از بارش اولین باران پاییزی برای استفاده خوراکی و نیز به دلیل وجود رودخانه های فصلی شور و خاصیت درمانی آن به این منطقه سفر می نمایند.

او اضافه نمود: بعلاوه پدیده کریا (نام محلی به معنی مه آلود) یک پدیده زمین شناسی است که بر اثر استخراج نفت در منطقه ها شمالی تر به وجود می آید. بدین ترتیب که حفره های بزرگی در زمین ایجاد شده و مسیر زیرزمینی آب شور پدیدار می گردد.

این دوستدار میراث فرهنگی اعلام کرد: در سال های اخیر تورهای گردشگری با هدف معرفی هر چه بیشتر آثار روستاهای نمونه گردشگری به وسیله اداره میراث فرهنگی شوشتر برگزار شده است.

منبع: دنیای سفر

به "گردشگری تاریخی در روستای کوه زر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری تاریخی در روستای کوه زر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید