کف این مترو با فسیل های 800 میلیون ساله درست شده!

به گزارش قالب وبلاگ ها، فسیل های ایستگاه های متروی بخارست

شاید وقتی صحبت از متروهای مجذوب نماینده می گردد همه ما اول از همه یاد ایستگاه های مسکو می افتیم اما در شهرهای دیگر هم متروهای متفاوتی هست که اگر داستان شان را بدانید بازدید از آن ها برایتان مجذوب نماینده می گردد. در بخارست، مرکز رومانی ایستگاه مترویی به نام پولیتنیکا (Politehnica) وجود دارد که با اینکه هر روز هزاران نفر در آن رفت و آمد می نمایند اما اصلا شلوغ به نظر نمی رسد. این ایستگاه ویژگی عجیبی دارد که آن را نسبت به همه ایستگاه های مترو متمایز نموده است، ویژگی ای که در فسیل های 100 میلیون ساله خلاصه شده است. با رفتن به این مترو شانس این را دارید تا این فسیل ها را از نزدیک بینید و حتی بر روی آن ها قدم بزنید! در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره این ویژگی عجیب این ایستگاه مترو بیشتر حرف بزنیم.

کف این مترو با فسیل های 800 میلیون ساله درست شده!

تصور کنید وارد مترویی شوید که پر از فسیل های 100 میلیون ساله است! کافیست سرتان را پایین بیاورید و به سنگ های مرمری که کف زمین را پوشانده نگاه کنید، در اینجا مجموعه ای ارزشمند به نمایش درآمده که برای کسانی که در زمینه زمین شناسی تحقیق می نمایند مثل طلا می ماند!

از آنجایی که ایستگاه متروی پولیتنیکا (Politehnica) در نزدیکی دانشگاه، کارخانه و ادارات زیادی قرار گرفته است، هر روز دانشجویان و کارکنان زیادی بر روی کفپوش صورتی آن راه می فرایند اما شاید هیچ کدام از آن ها حتی لحظه ای هم به نقش و نگاری که بر روی این سنگ ها حک شده دقت ننمایند.

سنگ های مرمرین کف این ایستگاه طرح های عجیبی دارد که معمولا اثری از آن ها بر روی دیگر سنگ های مرمر نیست. گاهی کاملا اتفاقی نگاه مسافران به این سنگ ها می افتد و این طرح های عجیب نظرشان را جلب می نماید اما معمولا مسافران کمی می ایستند تا با دقت دقایقی به این نقش ها خیره شوند. شاید برخی ها هم نقش و نگارهای این سنگ ها را تحسین نمایند اما مطمئنا تعداد کمی از آن ها از رمز و راز این سنگ ها باخبرند.

این ایستگاه مترو در سال 1983 ساخته شد درست مثلا همه متروهای دیگر اما با یک تفاوت بزرگ! کافیست به سنگ هایی که کف این مترو را پوشانده نگاه کنید تا به این تفاوت پی ببرید. این سنگ ها از کوه های آپوسنی استخراج و به اینجا آورده شده است، همان کوهی که میلیون ها سال پیش اتفاق زمین شناسی زیادی را از سر گذرانده است. در زمان ساخت مترو هیچ کس نمی دانست که اشکال زیبا و عجیب و غریبی که بر روی سنگ ها نقش بسته چیزی نیست به جز فسیل جانوران ما قبل تاریخ! امروز هم همچنان خیلی ها این موضوع را نمی دانند. یک بلاگر رومانیایی عکس سنگ های این مترو را در وبلاگش گذاشت و در توصیف آن ها از واژه های زیبا و مجذوب کننده استفاده کرد اما هیچ اشاره ای به اینکه این سنگ ها از کجا آمده اند نکرد.

این فسیل ها جانورانی بودند که میلیون ها سال پیش در دریا زندگی می کردند اما اتفاقات زمین شناسی آن ها را به بالای کوه فرستاد! این که جانوران دریا چگونه سر از کوه درآوردند هم برای خودش داستان جالبی دارد که در ادامه درباره آن بیشتر حرف می زنیم. بیشتر این فسیل ها متعلق به صدف های دریایی هستند که در محیط های آبی کم عمق در اواخر دوره ژوراسیک تا اواخر دوره کرتاسه زندگی می کردند. کوه های آپوسنی در همین زمان به خاطر تلاقی ریز صفحه های تیسیا و داسیا به وجود آمدند. بعد از برخورد این دو صفحه، کوه از بستر دریا بالا آمد و همه جانورانی که در دریا زندگی می کردند را با خود از آب بیرون آورد. بعد از میلیون ها سال اسکلت و بدن آن جانوران در سنگ ها به فسیل تبدیل شدند.

به عقیده یک استاد زمین شناسی از دانشگاه بخارست، در همه متروهای بخارست از سنگ هایی برای مترو استفاده شده که بر روی آن ها از دوره های مختلف زمین شناسی فسیل هایی حک شده اند! متاسفانه فسیل هایی که در سنگ های مرمر دیگر ایستگاه ها هست زیاد واضح نیستند اما فسیل سنگ های ایستگاه پولیتنیکا کاملا قابل مشاهده اند.

زمین شناسان هم معتقدند فسیل سنگ های مرمر این ایستگاه مترو ارزش علمی زیادی دارند و می توانند مورد مطالعه و تحقیقات بیشتری قرار بگیرند. کمتر سنگ هایی پیدا می گردد که فسیل آن ها تا این حد واضح و پر رنگ باشد و بعد از این همه وقت این چنین سالم مانده باشد. طبق مقاله ای که در سال 2014 در سایت Romania-Insider منتشر شده اپراتور متروی بخارست تصمیم دارد تا یک سری صفحه نمایش های تعاملی را در داخل مترو قرار دهد و با این کار مسافران را با تاریخچه این مترو و فسیل هایی که در سنگ مرمرهای کف آن نقش بسته آشنا کند.

اینطوری دیگر هم مردم و هم گردشگران، فسیل های ارزشمند این مترو را بهتر می شناسند و به چشم یک موزه به این مترو نگاه می نمایند. هیچ بعید نیست از این به بعد در این مترو آدم های زیادی را ببینید که بر روی زمین نشسته اند و مدت ها این نقش و نگارها را دیدن می نمایند!

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "کف این مترو با فسیل های 800 میلیون ساله درست شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کف این مترو با فسیل های 800 میلیون ساله درست شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید