کتاب میراث جهانی معرفی آثار فرهنگی و طبیعی ایران در لیست یونسکو منتشر شد

به گزارش قالب وبلاگ ها، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار منتشر گشته، کتاب میراث جهانی معرفی آثار فرهنگی و طبیعی ایران در لیست یونسکو منتشر شد.

کتاب میراث جهانی معرفی آثار فرهنگی و طبیعی ایران در لیست یونسکو منتشر شد

نویسنده در پیشگفتار مهمترین عوامل و فعالیت ها در شکل گیری اندیشە حفاظت و توجه به میراث فرهنگی و طبیعی جهانی به عنوان میراث مشترک جهانی را بر می شمارد و یادآور می گردد که میراث فرهنگی شواهد گرانقیمتی از گذشته است که بیش از هر چیز به لحاظ ارزش تاریخی و احساسی آنها و به علت ارزش های نوینی که در آنها یافت می گردد و بعضاً بیان نمایندە ابداع انسان هستند، باید مورد احترام قرار گیرند. اینها بخشی از میراث های بشری اند و کسانی که مالک این شواهدند یا وظیفە نگهداری از آنها را به عهده دارند، مسئولیت و الزام دارند تا این ارثیە شریف را بدون دخل و تصرف به آیندگان ارائه دهند.

وی یادآور شد که منشور بین المللی حفاظت و بازسازی یادمان ها و مکان ها اوج کوشش های گستردە جهانی را از حفاظت میراث فرهنگی نشان می دهد. محتوای این سند بر حفاظت یادمان های تاریخی و بستر پیرامونی آنها متمرکز است که لزوم حفظ اصالت آنها را در مقابل تغییرات ساختار فیزیکی مطرح می نماید.

شاهکارهای تاریخی ملل، بازگو نمایندە پیغام معنوی گذشته بوده و در زندگی امروز شاهد زنده و گویایی از سنن باستانی هستند. بشریت که هر روز بیشتر مرتبه و ارزش انسانی را درک می نماید این آثار را به منزلە مواریث عموم مردم به شمار آورده و خود را مکلف میداند که با اقدامات لازم دربارە احیا و نگاهداری این ابنیه، آنها را در کمال اصالت به دست نسل های آینده بسپارد.

با توجه به موارد فوق الذکر، معیارهای دهگانە میراث جهانی یونسکو برای ثبت در لیست آثار در بخش آغازین کتاب آورده شده است.

از آن پس 26 میراث ملموس فرهنگی و طبیعی ایران که تا زمان انتشار این کتاب به وسیله یونسکو، ایکوموس یا اتحادیه حفاظت جهانی مورد تأیید قرار گرفته، تشریح شده اند.

نمای کلی هر اثر به لطف هنر تیم طراحان و تصویربرداران در قالب عکس، پلان و اینفوگرافی های مجذوب نماینده در معرض دید خواننده قرار گرفته، موقعیت اثر در نقشه کشور تعیین شده، زمان و مکان برگزاری اجلاس ذیربط یونسکو برای ثبت اثر آمده، معیارهای مورد تأیید در اجلاس شمرده شده و به تفصیل از ویژگی های مترتب بر اثر سخن به میان رفته است.

علاقمندان می توانند برای تهیه کتاب میراث جهانی با قیمت 290 هزار تومان از سراسر ایران به وبسایت www.gilgameshmag.com یا شبکه های مجازی فصلنامه میراث و گردشگری گیلگمش مراجعه نمایند.

منبع: همگردی

به "کتاب میراث جهانی معرفی آثار فرهنگی و طبیعی ایران در لیست یونسکو منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب میراث جهانی معرفی آثار فرهنگی و طبیعی ایران در لیست یونسکو منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید