هوش مصنوعی ChatGPT در برابر بینگ؛ 9 تفاوت کلیدی

به گزارش قالب وبلاگ ها، هوش مصنوعی ChatGPT در مسیر درستِ معروفیت قرار گرفته و از آن سو، هوش مصنوعی بینگ (Bing) هم خیلی قدرتمندانه در حال خودنمایی است. با این حال، شاید این سوال بسیاری از کاربران باشد که چه تفاوت هایی میان این دو هوش مصنوعی وجود دارد؟ در این مقاله به طور مفصل پاسخ می دهیم.

هوش مصنوعی ChatGPT در برابر بینگ؛ 9 تفاوت کلیدی

در نگاه اول، به نظر می رسد که هوش مصنوعی ChatGPT و بینگ از لحاظ تعبیه یک سیستم چت بات (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی با یکدیگر مشابه هستند. با این که این دو هوش مصنوعی دستور العمل های مشخصی را شبیه به یکدیگر اجرا می نمایند، وجه تمایز بین مدل های زبان های این دو هوش مصنوعی موجب خلق نتایج متفاوت می گردد. بنابراین اگر شما دستورهای خود را مجدد تکرار کنید، با پاسخ های تازهی روبه رو خواهید شد.

کتاب هوش مصنوعی با پایتون ترجمه محمدحسین ارسطو انتشارات نسل روشن

95,000

تومان

کتاب هوش مصنوعی به زبان ساده اثر بلی ویتبای انتشارات سبزان

79,000

71,600

تومان

خرید کتاب درباره هوش مصنوعی از قالب وبلاگ ها

مشاهده همه

در این مقاله اصلا و ابدا مهم نیست که شما از کدام هوش مصنوعی بیشتر استفاده نموده و بیشتر تمایل دارید تا از کدام هوش مصنوعی برای کارهای خود بهره ببرید. در این مطلب صرفا به 9 تفاوت عمده بین ChatGPT و بینگ می پردازیم تا در نهایت به یک جمع بندی کلی برسیم که کدام یک از هوش های مصنوعی در حال حاضر بهتر است.

1. هدف

با وجود این که هر دو هوش مصنوعی ChatGPT و بینگ از مدل های زبانی ترانسفورماتور مولد از پیش آموزش دیده استفاده می نمایند، هر دو مدل جزء پلتفرم های متفاوتی محسوب می شوند. ChatGPT در حقیقت یک چت بات چند منظوره است. این هوش مصنوعی آموزش دیده تا از منابع محدودی که برای اش معرفی شده به منظور پاسخ دادن به سوالات کاربر و چه بسا ارتباط گرفتن با کاربر بهره برداری کند. این منابع شامل ژورنال های آکادمیک، وب سایت های بیزنسی، انتشارات و ویکی پدیاست.

از سوی دیگر، چت بات نسخه ی بینگ به زبانِ علمی تر یک موتور جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است. این پلتفرم از لحاظ اسکن و نمایه سازی اطلاعات، پیچیده تر عمل می نماید. علاوه بر این موضوع، قابلیت چت هم در این هوش مصنوعی وجود دارد. به همین علت چت باتِ بینگ، هم یک مدل موتور جست وجو و هم یک چت بات به شمار میرود.

با وجود این تفاوت های ظریف، بینگ و ChatGPT هر دو کاربردهای مشابهی را اجرا می نمایند. اگر از این چت بات ها به طور صحیح سوال گردد، آنها می توانند مقالات جالبی را نوشته، به سوالات علمی که ماهیت کلی دارد پاسخ داده، خلاصه کتاب ها را بازگو نموده، استدلال ها را به طور دقیق آنالیز نموده و سایر وظایف را به طرز حیرت آوری انجام دهند. البته بر اساس مجموعه اطلاعاتِ به دست آمده به وسیله هوش های مصنوعی، باید انتظار پاسخ های متفاوت را از آنها داشت.

2. زبان محاوره ای

ChatGPT و بینگ هر دو از مدل GPT استفاده می نمایند. این سیستم پردازش زبان طبیعی پیشرفته که به NLP هم معروف است، یک ربات شبیه به انسان یک متن را می نویسد. در واقع، تنها کافی است تا کاربر سوالات مشخصی را بپرسد، هوش مصنوعی بر اساس زبان NLP می تواند مشکل و بیان مسئله را تجزیه و تحلیل نموده و سپس پاسخ دهد.

هر دو هوش مصنوعی ChatGPT و بینگ می توانند با کاربر سر صحبت را باز کند اما هر اندازه که شما با این دو ابزار بیشتر کار می کنید، متوجه می شوید که یکی از آنها حداقل از این جنبه پیچیده تر بوده و پاسخ هایی می دهد که به نظر طبیعی تر و شبیه تر به رفتار انسانی است.

کتاب کتابخانه های پایتون python برای هوش مصنوعی اثر ساسان کرمی زاده انتشارات دیباگران تهران

3 %

120,000

115,900 تومان

مشاهده و خرید

به مکالمه تصویر زیر دقت کنید که با ChatGPT اجرا شده است. این حرف و صحبت با مدل زبان GPT 3.5 اجرا شده است؛ مدلی که از لحاظ دستور زبان می تواند بیانیه های حقیقی و صحیحی را ارائه دهد. هر چند، پاسخ ها به نظر خیلی بی روح و مصنوعی به نظر می رسند.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی بینگ از زبان GPT-4 بهره برداری می نماید؛ مدلی که در زمان نگارش این مقاله برترین نسخه محسوب می گردد؛ چراکه مکالمات به شدت طبیعی و باورپذیر است. البته ذکر این نکته الزامی است که در زمان نگارش این مطلب شما تنها زمانی می توانید با ChatGPT مبتنی بر GPT-4 دسترسی داشته باشید که حساب کاربری خود را به مدل پرمیوم ارتقا دهید که در ادامه این مطلب بیشتر در این رابطه صحبت می کنیم.

3. دقت اطلاعات

منتقدهای متعددی نسبت به ChatGPT این نقد را وارد نموده اند که اطلاعات این هوش مصنوعی دقیق نیست. این پلتفرم بر اساس دانش محدودی که از رویدادهای بعد از سال 2021 دارد می تواند هر از گاهی به نشر اطلاعات نادرست یاری کند. یک نکته جالب اینجاست که هوش مصنوعی ChatGPT خودش نمی داند که چه زمانی خودش منتشر شده است!

از آن سو، مدل زبان پیشرفته هوش مصنوعی بینگ و موتور جست وجوی ادغام شده اش می تواند اطلاعات دقیق تر و قابل اطمینان تری را فراوری کند. برخلاف ChatGPT، مایکروسافتْ بینگ را بر اساس مجموعه اطلاعات محدود آموزش نداده و به جای این کار، هوش مصنوعی بینگ را به گونه ای تربیت نموده تا از تمامی اطلاعات و رویدادهای جهانی برای مکالمه با کاربر استفاده کند.

یک نکته مجذوب کننده دیگر درباره هوش مصنوعی بینگ در این نکته نهفته که این هوش مصنوعی بر اساس منابعی که پاسخ می دهد، به درگاه های مختلف اینترنتی استناد نموده و کاربر می تواند منبعِ یک جمله ای که به وسیله بینگ مطرح شده را آنالیز کند. با این که این پلتفرم از یک دقت 100 درصدی بهره نمی برد، آنالیز منابع ارائه شده به وسیله هوش مصنوعی یک ویژگی بسیار ارزشمند و قابل احترام تلقی می گردد.

کتاب هوش مصنوعی به زبان ساده اثر بلی ویتبای انتشارات سبزان

9 %

79,000

71,600 تومان

مشاهده و خرید

4. دقت ریاضی

هوش مصنوعی ChatGPT و بینگ هر دو علم ریاضی را درک می نمایند. این ربات ها می توانند معادلات را تجزیه و تحلیل نموده و بر اساس مجموعه اطلاعاتی که در اختیار دارند محاسباتی را انجام داده و یک خروجی بر اساس مدل های زبانی شان فراوری نمایند. هر دو ابزار این قابلیت را دارند تا مسائل پایه علم حساب را حل نمایند. وجه تمایزها بین این دو هوش مصنوعی زمانی آشکار می گردد که کاربر بخواهد عملیات های پیچیده تر و پیشرفته تر ریاضی را از این هوش های مصنوعی بپرسد. با این اوصاف، شما نمی توانید انتظار نتایج کاملا دقیق که صد در صد درست باشند را از این ابزار داشته باشید اما بینگ بر اساس اطلاعات گسترده تری که در اختیار دارد می تواند نسبت به ChatGPT درک بهتری از مسئله ریاضی داشته و به تبع پاسخ دقیق تری را ارائه دهد. برای مثال، ChatGPT به یک سوال احتمال ساده، اشتباه پاسخ می دهد:

در حالی که، هوش مصنوعی بینگ به راحتی به این سوال پاسخ صحیح می دهد:

5. مسائل امنیتی

مجرمان اینترنتی آغاز به سو استفاده از ChatGPT به محض انتشار نموده اند. در نتیجه، بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات، هوش مصنوعی ChatGPT را یک تهدید علنی در حوزه امنیت سایبری دانسته اند؛ چراکه مجرمان اینترنتی می توانند با سو استفاده از ChatGPT به نوشتن ایمیل های اسپم، توسعه بد افزار و حتی فراوری لینک های جعلی بپردازند.

شرکت OpenAl که توسعه دهنده ChatGPT است متوجه این دسته از ایرادات شد و به همین علت این شرکت مدعی شده که ChatGPT می تواند محتواهای آزاردهنده و منفی را هم فراوری کند. هر چند، کارشناس های این شرکت به طور پیوسته روی امنیت این هوش مصنوعی مشغول به کار هستند.

هوش مصنوعی بینگ هم با خطرات امنیت سایبری مشابهی دست و پنجه نرم می نماید؛ با این تفاوت که بینگ در این حوزه با محدودیت های بیشتری کوشش می نماید تا اندازه شانس جیل بریک شدن (نفوذ) پلتفرم را کاهش دهد. اگر هوش مصنوعی بینگ در وسط مکالمه متوجه یک نکته مشکوک و غیر معمول گردد، به مکالمه خاتمه می دهد. برای مثال به مکالمه زیر دقت کنید.

6. دسترسی

ChatGPT دسترسی کاملا محدودی دارد. این هوش مصنوعی نسخه دسکتاپ یا حتی موبایل ندارد؛ بنابراین، کاربرها برای استفاده از این هوش مصنوعی حتما باید به وب سایت اصلی OpenAI سر بزنند. با این حال، هوش مصنوعی بینگ یک دسترسی کراس پلتفرم را ارائه می دهد. قابلیت چت با هوش مصنوعی بینگ نه تنها روی بینگ و مایکروسافت ادج (Edge) موجود است، نرم افزار مخصوص بینگ و حتی اسکایپ هم این توانایی را برای کاربر مهیا نموده است. تنها کافی است تا شما بینگ را به گروه های چت اسکایپ اضافه کنید.

شاید تنها محدودیت بینگ در این باشد که شما نمی توانید این هوش مصنوعی را روی مرورگرهای شرکت ثالث (Third-party) نظیر فایر فاکس موزیلا، سافاری و گوگل کروم اجرا کنید. شما تنها باید مایکروسافت ادج را دانلود کنید. با این که چنین نکته ای عجیب به نظر می رسد، اما در حال حاضر این محدودیت برای هوش مصنوعی بینگ وجود دارد.

کتاب زندگی 3.0 انسان بودن در عصر هوش مصنوعی اثر مکس تگمارک نشر نو

15 %

290,000

246,500 تومان

مشاهده و خرید

7. فرایند ثبت نام یا ساین آپ (Sign-Up)

ثبت نام برای ChatGPT خیلی آسان است. شما تنها کافی است تا یک حساب OpenAI ساخته و آن را برای استفاده از ChatGPT ثبت نموده و در نهایت صبر نموده تا این حساب کاربری تایید گردد. بیشتر کاربرها خیلی سریع به این هوش مصنوعی دسترسی پیدا می نمایند.

از آن سو، ثبت نام برای بهره برداری از هوش مصنوعی بینگ اندازه بیشتری به طول می انجامد. اولین کاربرها مدت زمانی در حد چند هفته در فهرست انتظار به صبر می بردند تا برای تجربه یک مکالمه با هوش مصنوعی بینگ مورد تایید قرار گیرند. این مدت زمان برای کاربران خارج از ایالات متحده آمریکا بنا به دلایلی بیشتر بود.

خوشبختانه، مایکروسافت این فهرست انتظار را برداشته و کاربرها می توانند پس از ایجاد یک حساب کاربری ایمیل و دانلود مرورگر مایکروسافت ادج خیلی سریع و آنی با این هوش مصنوعی به مکالمه بپردازند.

8. عملکرد

هوش مصنوعی بینگ همان طور که قبلا به آن اشاره شد، یک مدل زبان پیشرفته تر با مجموعه اطلاعات گسترده تر را در اختیار دارد. همین موضوع می تواند موجب گردد تا بینگ از لحاظ عملکردی قوی تر از ChatGPT باشد. هوش مصنوعی بینگ حتی قبل از پاسخ از موتور جست وجو استفاده می نماید. بنابراین، شما می توانید پاسخ و اطلاعات به روزتر، قابل اطمینان تر و دقیق تری را از این هوش مصنوعی انتظار داشته باشید.

متاسفانه، معیارهای امنیتی بینگ موجب شده تا نتوان خیلی راحت با این چت بات ارتباط برقرار کرد؛ چراکه مکالمات بین کاربر و بینگ به محض این که از خط قرمزهای بینگ رد گردد، به طور اتوماتیک به خاتمه می رسد. علاوه بر این موضوع، کاربرها باید بعد از هر 15 پیغامی که به بینگ می دهند، یک موضوع تازه را برای ادامه مکالمه انتخاب نمایند.

اگر این محدودیت های هوش مصنوعی بینگ برای شما چندان جالب نبوده و شما دلتان می خواهد تا کنترل بیشتری روی موضوعات داشته باشید، پس ChatGPT بیشتر به کار شما می آید. هر چند، مجموعه اطلاعات ChatGPT محدود بوده و تنها از زبان GPT 3.5 استفاده می نماید. با این اوصاف، اگر شما به شیوه درست از این هوش مصنوعی سوال کنید، نتایج بهتری دستگیرتان خواهد شد.

9. هزینه

ChatGPT یک چت بات چند منظوره قدرتمند اما رایگان است. کاربرها می توانند جهانیی از دستور العمل ها را با مدل زبانی GPT 3.5 اجرا نمایند اما اگر شما به یک دستیار هوش مصنوعی پیشرفته تر احتیاج دارید، شرکت OpenAI نسخه ChatGPT Plus را با حق اشتراک 20 دلار به صورت ماهیانه به شما ارائه می دهد. نسخه پلاس با زبان GPT 4 اجرا می گردد که دسترسی گسترده تری به منابع داشته و سریع تر هم به سوالات پاسخ می دهد. نسخه ChatGPT Plus در ابتدا تنها برای کاربران کشور آمریکا منتشر شد اما توسعه دهندگان از ماه فوریه 2023 میلادی آغاز به توسعه این ابزار برای کاربران خارج از آمریکا نموده اند.

کتاب رویکردی نوین به هوش مصنوعی اثر استوارت راسل و پیتر نورویگ نشر دیباگران تهران

3 %

400,000

389,800 تومان

مشاهده و خرید

با وجود این که پرداخت ماهیانه 20 دلار برای کاربران خارجی رقم آنچنان حائز اهمیتی نیست، می توان به جای پرداخت هزینه برای کنترل یک هوش مصنوعی چند منظوره، از هوش مصنوعی بینگ استفاده کرد. شرکت مایکروسافت تصمیم دارد تا از هوش مصنوعی بینگ بر اساس تبلیغاتی که در بدنه بینگ وجود دارد برای مانیتایز کردن استفاده کند. بنابراین، پلتفرم هوش مصنوعی بینگ احتمال می رود رایگان باقی بماند. همان طور که قبلا به این نکته اشاره نموده ایم، هوش مصنوعی بینگ از مدل زبان GPT 4 استفاده می نماید که نسبت به هوش مصنوعی ChatGPT به مراتب قوی تر است.

آیا باید از هوش مصنوعی ChatGPT استفاده کنیم یا بینگ؟

بر اساس مقایسه این دو هوش مصنوعی احتمالا متوجه شده اید که بینگ می تواند در بحث سرعت، دقت و به تبع عملکرد بهتر از ChatGPT باشد. با این حال، فناوری های حوزه هوش مصنوعی به طور لحظه ای در حال تکامل است. هوش مصنوعی بینگ و ChatGPT هر دو ویژگی های پویا و زنده ای را ارائه می دهند که به مرور زمان، قوی تر و مجذوب کننده تر خواهد شد.

اگر دلتان می خواهد با هوش مصنوعی به بحث و مکالمه درباره بسیاری از مسائل روز جهان بپردازید، هوش مصنوعی بینگ به کار شما خواهد آمد؛ چراکه موتور جست وجوی بینگ می تواند به روزترین اتفاقات ممکن را رصد کند. با این حال، مقررات امنیتی سفت و سختِ بینگ شاید به مذاق هر نوع کاربر خوش نیاید. به همین علت، اگر صرفا می خواهید با چند منظور ساده به کار با این هوش مصنوعی ها مشغول شوید، هوش مصنوعی ChatGPT نه تنها می تواند عصای دستتان باشد، این قابلیت را هم دارد تا شما را سرگرم کند. با تمامی این تفاسیر، تجربه مکالمه با هر دو نوع هوش مصنوعی می تواند مجذوب کنندهیت های خاص خود را داشته باشد.

به این نکته باید توجه کرد که کاربران ایرانی برای استفاده از ChatGPT مجبور به تهیه یک شماره تلفن مجازی هستند؛ چراکه یکی از مراحل ضروری در حین ثبت نام، ارائه یک شماره تلفنِ غیر ایرانی است. اگر تهیه یک شماره برای شما سخت و چالش برانگیز است، شما می توانید از نسخه رایگان هوش مصنوعی با مراجعه به این سایت بهره ببرید. با مراجعه به این سایت، دیگر احتیاجی به ثبت نام نیست و هوش مصنوعی ChatGPT به محضِ تایپ و ارسال پیغام، به شما پاسخ خواهد داد.

کتاب هوش مصنوعی با پایتون ترجمه محمدحسین ارسطو انتشارات نسل روشن

95,000

تومان

کتاب هوش مصنوعی به زبان ساده اثر بلی ویتبای انتشارات سبزان

79,000

71,600

تومان

خرید کتاب درباره هوش مصنوعی از قالب وبلاگ ها

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

برای ثبت نام هوش مصنوعی ChatGPT باید چه کار کرد؟

کاربران ایرانی برای استفاده از ChatGPT مجبور به تهیه یک شماره تلفن مجازی هستند.

آیا هوش مصنوعی ChatGPT از لحاظ عملکرد و دقت بهتر از هوش مصنوعی بینگ است؟

هوش مصنوعی بینگ از مدل زبان GPT 4 استفاده می نماید که نسبت به هوش مصنوعی ChatGPT که از مدل زبان GPT 3.5 استفاده می نماید به مراتب قوی تر است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "هوش مصنوعی ChatGPT در برابر بینگ؛ 9 تفاوت کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی ChatGPT در برابر بینگ؛ 9 تفاوت کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید