نون خ 4 اثبات همه نقدها ما به تلویزیون؛ آی درود بر شرفتان ...

به گزارش قالب وبلاگ ها، با تماشا نون، خ 4 متوجه می شویم که پشت این مجموعه فکر و اندیشه وجود دارد و برای اینکه چشم مخاطب را به خود جلب کند زحمت کشیده اند، اصطلاحا بساز بفروشی و بزن در رویی نیست.

نون خ 4 اثبات همه نقدها ما به تلویزیون؛ آی درود بر شرفتان ...

همزمان با آغاز سال 1402 فصل چهارم سریال نون، خ از شبکه یک سیما در حال پخش است که به پربیننده ترین برنامه نوروزی سال تازه هم تبدیل شده است.

در فصل چهارم هم مانند 3 فصل قبلی تقریبا همان تیم ثابت سازنده آن هستند، 3 رکن اصلی تهیه نماینده مهدی فرجی، کارگردان سعید آقاخانی و نویسنده امیر وفایی در کنار هم به یک هماهنگی دست یافته اند که این اتفاق در تلویزیون کمتر رخ می دهد و شاید تنها مثال پیروز در این زمینه گروه سازنده مرکز است که البته بعد از درگذشت خشایار الوند (از نویسندگان) این روند دچار تزلزل شد.

در نون، خ 4 باز قصه در همان روستای نورالدین خانزاده (سعید آقاخانی) است، دام های روستاییان با حمله گرگ ها تار و مار می شوند و بزرگان ده برای تغییر شرایط شکار گرگ ها را پیشنهاد می نمایند، اما خودشان به دلایلی پیروز به شکار نمی شوند و به همین خاطر تصمیم به استخدام شکارچی از ده بالا می گیرند، با این کار اختلافات قدیمی بین دو روستا سرباز نموده و ماجرا های مجذوب کنندهی آغاز می شود.

خصوصیت مجذوب کننده سریال سادگی و پیچیدگی همزمان زندگی اجتماعی انسان ها در کنار هم است، همان گونه که نورالدین همواره خوشبین و در پی باز کردن گره از زندگی خود و دیگر روستائیان است همواره در طرف مقابل هم شخص یا اشخاصی وجود دارند که با سو استفاده یا زرنگ بازی در پی منفعت شخصی هستند.

در این میان آنچه اهمیت دارد رنگ به رنگ شدن افراد مختلف در مسیر اتفاقاتی است که برای جامعه کوچک روستایی نورالدین خانزاده رخ می دهد.

آلفرد هیچکاک کارگردان شهیر عالم سینما گفته است برای این که یک فیلم خوب ساخته شود 3 نکته بسیار مهم است: اول فیلمنامه، دوم فیلمنامه، سوم فیلمنامه.

در خصوص سریال نون خ باید در ابتدا امر به فیلمنامه آن اشاره نمود که از ساده ترین اتفاقات موقعیت های طنز قابل تامل می سازد، که حتی می توان گفت حرف و نکته بسیاری در پشت این اتفاقات به ظاهر کمدی وجود دارد و اتفاقا کاملا قابل تعمیم به زندگی امروز، به دور از شعارزدگی.

یک تمهید جالب دیگر در فیلمنامه نویسی ای مجموعه این است که به تناوب شخصیت های مختلف را وارد داستان نموده و بر آن ها تمرکز نموده و دوباره بر مسیر اصلی باز می شود اگر در شخصیت نورالدین مردی با قلبی پاک، امیدوار، صادق و معصوم (خصوصیت بسیاری از کُردها) همچنان در ادامه همان 3 فصل قبلی عمل می نماید و سعید آقاخانی همچنان شیرین آن را از آب در آورده است، اما به تدریج شخصیت هایی مانند روناک (خواهر زاده نورالدین)، روژان و شیرین (دختران نورالدین)، کیوان، عمو کاووس، فریبرز، سلمان و ... خود به بخش مهمی از داستان تبدیل شده اند.

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

برای مثال در فصل چهارم اتفاقات زندگی کیوان و همسرش بخش مهمی از داستان را به خود اختصاص داده یا ادریس و خانواده پر جمعیتش و بعلاوه سلمان و عشق او به گاوی که داشت جاناتان و ....

اما تمایز بزرگ این فصل استفاده از صحنه های شلوغ و تعداد زیاد بازیگران درگیر در صحنه است که هر کدام هم نقش و دیالوگی دارند که در آوردن چنین صحنه هایی اصلا آسان نیست.

در فصل چهارم مانند فصل های قبل زیاد شاهد جغرافیای کردستان نیستیم، اما بهر حال برای بیننده موقعیت و جغرافیای چنین داستانی معرفی شده است. استفاده از بازیگران کُرد و حرف زدن به زبان فارسی با لهجه کُردی هم یکی دیگر از نقاط مجذوب کننده و قابل اشاره سریال است. بعلاوه استفاده از فضای موسیقی کُردی.

در هر فصل چند بازیگر مهمان هم وجود دارد که فراخور داستان به قصه وارد می شوند مانند میرطاهر مظلومی در فصل سوم، در این فصل تازه بیژن بنفشه خواه و مجید یاسر از این دست بازیگران هستند که به قصه اضافه شده اند و طبیعتا آن ها هم هر کدام رنگ و بویی به این خوان صدا و تصویری اضافه می نمایند.

انصافا بازیگران کُرد هم بسیار خوش درخشیده اند و در کنار بازیگران حرفه ای به خوبی از عهده نقش هایشان برآمده اند. این گروه از بازیگران حرفه ای تئاتر و سیمای استانی کردستان، کرمانشاه و ایلام هستند (اصطلاحا نابازیگر نیستند) به همین علت هماهنگی در طول تمام سریال در ارائه نقشهایشان کاملا مشهود است. سلمان، عمو کاووس، ادریس، رامین فوود و ...

در کل آنچه قابل اشاره است که با تماشا نون، خ 4 باز متوجه می شویم که پشت این مجموعه فکر و اندیشه است و برای به چشم مخاطب آمدن زحمت کشیده شده است، اصطلاحا بساز بفروشی و بزن در رویی نیست.

ما در بسیاری موارد بر رویکرد تلویزیون نقد داشته ایم و همواره تاکید بر این داشته ایم که این ظرفیت و پتانسیل بسیار بزرگ هدر رفته است و اتفاقا وجود تک سریالی مانند نون، خ علتی بر اثبات این ادعاست که اگر به فراخور تغییرات دنیا امروز پیش برویم و در کنار آن با صبر و تعهد و به دور از خودی و غیر خودی، شعار و شعار زدگی و ... کار کنیم راه ارتباط با مخاطب همچنان باز است و می توان از ساده ترین موضوعات هم به دستاورد های بزرگی رسید مانند همین مجموعه نون، خ و به قول خودشان: درود بر شرفتان.

منبع: عصر ایران

منبع: فرادید

به "نون خ 4 اثبات همه نقدها ما به تلویزیون؛ آی درود بر شرفتان ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نون خ 4 اثبات همه نقدها ما به تلویزیون؛ آی درود بر شرفتان ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید