نمی شود همه چیز گران شود به جز لبنیات!، دلار 4200 تومانی فسادزا است

به گزارش قالب وبلاگ ها، محصولات پرمصرف لبنی نه تنها گران نشده بلکه با ضرر تولید می شود. محمدرضا بنی طبا با بیان این نکته اضافه نمود: سپردن مشخص قیمت به نظام عرضه و تقاضا، قیمت لبنیات را تعدیل خواهد کرد.

نمی شود همه چیز گران شود به جز لبنیات!، دلار 4200 تومانی فسادزا است

محمد رضا بنی طبا مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی کشور در گفتگو با قالب وبلاگ ها با اشاره به این که 85 درصد صنعت لبنیات و محصولات لبنی در اختیار بخش خصوصی است و بازار آن به شدت رقابتی است و برای مصرف نماینده حق انتخاب ایجاد می کند، گفت: در چنین بازاری که رقابت فشرده است کاهش کیفیت و افزایش قیمت برای تولید نماینده دارای ریسک است؛ به این دلیل که اگر این کار را انجام بدهد به راحتی بازار را از دست خواهد داد و به رقبای خود واگذار خواهد کرد.

بنی طبا با بیان این که در ابتدای سال 99، فارغ از مواد اولیه، قیمت دلار و دیگر شاخص های کلان اقتصادی مانند تورم، هزینه های سربار نیز افزایش پیدا کرد، افزود: با وجود همه این مسائل ظرف یک سال گذشته تغییری در قیمت محصولات لبنی اصلی سبد خانوار ایجاد نشد و این فرایند با وجود اینکه دولت حقوق و دستمزد را ابتدای امسال افزایش داده است اما باز هم به خاطر ماه رمضان و رعایت حال مردم، افزایش قیمت ها اعمال نشد. با اینهمه این امکان وجود ندارد که همه شاخص های اقتصادی در یک کشور تغییر کند ولی تولید نماینده ها قیمت محصولات خود را تغیر ندهند.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی کشور بیان کرد: در 85 درصد محصولات لبنی که مشمول قیمت گذاری دولتی است تغییری اتفاق نیوفتاده و این محصولات با کمترین سود و یا بعضا با ضرر تولید میشوند. در واقع افزایش قیمت در 20 تا 25 درصد از محصولات لبنی اتفاق افتاده که مشمول قیمت گذاری دولتی نیست و جزو کالاهای خاص در صنعت لبنیات است و مشتری خاص خود را دارد. علاوه بر این در آیین نامه قیمت گذاری محصولات تولید داخلی، مشخص شده است که تولید نمایندگان میتوانند 14 درصد سود ببرند. درحالی که در صنعت لبنیات مستند به گزارش حسابرسی شرکتهای لبنی که در بورس حضور دارند سود واقعی که شرکتها میبرند زیر 10 درصد است. علاوه براین حاشیه سود در صنعت لبنیات در پایینترین سطح و در حدود یک و نیم درصد است.

بنی طبا با اشاره به چند شوک قیمتی در دلار که در سال گذشته داشتیم، بیان کرد: این شوک قیمتی روی هزینه های بسته بندی تاثیر گذاشت. به گزارش خبرگزاری ها در آبان ماه گذشته با وجود افزایش نرخ بنزین، صنعت شیر و لبنیات جزو معدود صنعت هایی بود که به دلیل فرمایش رهبری، افزایش قیمت نداشت و تلاش کردند کاری نمایند که فشاری به مصرف نماینده وارد نشود.

وی افزود: در 15 سال گذشته و از زمان شروع قیمت گذاری دولتی در صنعت لبنیات، هم دامدار و هم تولید نماینده و هم مصرف نماینده ناراضی بوده اند و دلیل آن دخالت دولت در قیمت گذاری است. این کار اشتباه است منطق عرضه و تقاضا در یک بازار سالم نباید تغییر کند. مساله و مسائل قیمت گذاری ناشی از دخالت دولت است. ساز و کار عرضه و تقاضا مشخص است. هرجا که قیمت گذاری به بازار سپرده شد، قیمت ها کاهش پیدا کرد. بازار لبنیات قطعا تعدیل خواهد داشت به خاطر این که حجم فشار رقابت بین 400 برند تولید نماینده محصولات لبنی بسیار بالاست و کارخانه ها مجبورند از حاشیه سود خودشان کم نمایند تا بتوانند بازار بیشتری بگیرند.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی کشور افزود: در دوره هفتم و هشتم ریاست جمهوری، دولت قیمت گذاری محصولات لبنی را به انجمن صنایع لبنی سپرد و در تمام این دوره هرسال فقط 16درصد اجازه افزودن به قیمت ها توسط تولید نماینده وجود داشت. بررسی ها نشان می دهد در طول این مدت میانگین افزایش قیمتها برای هرسال 9 درصد بوده است. دوره موفقی که دولت دخالت نکرد و مشخص قیمت را به خود این صنعت سپرد. بازار رقابتی باعث شده بود هیچ مسئله ای وجود نداشته باشد و قیمت ها همیشه زیر نرخ تورم بود. در این مدت صنایع شیر و لبنیات گسترش پیدا کرد، بازار صادرات در این صنعت شروع به رشدکرد و سرانه مصرف نیز افزایش یافت.

وی با تاکید بر این که قیمت گذاری محصولات به معنی هدف قرار دریافت قلب یک صنعت است، گفت: صنعت لبنیات به مدد حضور بخش خصوصی این افتخار را دارد که باعث شد کشورمان که قبل از انقلاب و در دهه 60 وارد نماینده محصولات لبنی بود، در حال حاضر علاوه بر تامین بازار داخلی، صادر نماینده محصولات لبنی نیز باشد.

محمدرضا بنی طبا با اشاره مساله تولید که از مسائل اصلی و مهم کشور است افزود: اگه بخواهیم جهش تولید ایجاد کنیم باید دخالت دولت در قیمت گذاری را حذف شود و باید نظام عرضه و تقاضا را به رسمیت شناخت. دولت چندین میلیون دلار بابت نهاده های دامی به بهانه حمایت از مصرف نماینده پرداخت میکند. اگر این هزینه را قطع کند و اجازه بدهد منطق عرضه و تقاضا حاکم شود. علاوه بر تعدیل و شفافیت بازار لبنیات، زمینه برای تولید داخلی نهاده های دامی نیز فراهم می شود.

بنی طبا با تاکید بر اینکه افزایش سرانه مصرف و استفاده دهک های کم برخوردار کشور جزو دغدغه های صنعت ما نیز هست، اعلام کرد: تیرماه سال گذشته انجمن صنایع لبنی نامه ای به آقای مهندس مدرس خیابانی، قائم مقام وقت وزارت صنعت نوشت و طرحی مبنی بر این که این انجمن حاضر است یک سوم شیری را که دریافت میکند، پیشنهاد داد. یعنی بیش از 2 میلیون تن شیر را در غالب محصولات پر مصرف ماست، پنیر و شیرپاستوریزه کم چربی، برای دهک های کم درآمد با سود 3 درصد توزیع کند؛ به شرط این که شبکه توزیع را در اختیار صنعت بگذارند و یا دولت توزیع کالا را بطور مستقیم برای جامعه هدف بر عهده بگیرد. این طرح مورد قبول وزارت صنعت واقع شد. ولی از زمان ارجاع به مقامات ارشد دولت، بی پاسخ مانده است.

وی همچنین وجود ارز دولتی در این فرایند را فسادزا دانست و افزود: ارز 4200 تومان هرکجا وجود داشته باشد، فساد نیز وجود دارد که در نهایت نه منجر به رضایت مصرف نماینده می شود و نه تولید نماینده. نه این که دلار 4200 تومانی اشتباه بوده باشد بلکه در زمان خود و در موقعیت اضطراری کشور، سیاستی درست بود. اما یک سیاست موقتی نباید تبدیل به یک سیاست دائمی شود. خواهش ما از مجلس جدید این است که همت نمایند و مساله دلار 4200 تومانی را در یک فرآیند تدریجی حذف نمایند و مساله دخالت دولت در قیمت گذاری را نه تنها در این صنعت بلکه در تمامی صنایعی که دارای بازاری رقابتی هستند و از این دخالت رنج می برند، حل نمایند.

بنی طبا در خاتمه با بیان این که در صنعت شیر 120 هزار شغل مستقیم وجود دارد، تاکید کرد: در کل این زنجیره بیش از 2 میلیون نفر شاغل هستند. ما نامه نگاری های زیادی برای قیمت ها انجام داده ایم اما ترتیب اثر داده نشده است. ما یا باید قیمت ها را افزایش میدادیم یا خط تولید را تعطیل می کردیم. سیاست های دستگاه های حاکمیتی در موقعیتی که تحریم و شرایط اقتصادی کشور برای همه مشخص است، حتما باید بر تداوم تولید متمرکز باشد و همه مسائل غیر از آن در مرتبه دوم اهمیت قرار بگیرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "نمی شود همه چیز گران شود به جز لبنیات!، دلار 4200 تومانی فسادزا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی شود همه چیز گران شود به جز لبنیات!، دلار 4200 تومانی فسادزا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید