فدراسیون فوتبال در تولد 100 سالگی؛ بلاتکلیف و آشفته

به گزارش قالب وبلاگ ها، فدراسیون فوتبال ایران در سال 1399 روزهای سختی را پشت سر گذاشت، آن هم در سالی که درگیری های داخلی و بین المللی زیادی داشت.

فدراسیون فوتبال در تولد 100 سالگی؛ بلاتکلیف و آشفته

به گزارش خبرنگار ورزشی قالب وبلاگ ها، آغاز سال 1399 برای فوتبال ایران، ناامید کننده بود. در سالی که قرار بود تیم ملی دو باخت خود مقابل بحرین و عراق را در رقابت های انتخابی جام دنیای 2022 جبران کند، اما کرونا این رقابت ها را چند بار به تعویق انداخت. در سال 99 مهم ترین اتفاق فدراسیون فوتبال اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات بود که پیش بینی می شد، اما اتفاقات دیگری هم وجود داشت که به آن می پردازیم.

در روزهای سرانجامی سال 98، وقتی فیفا مقابل برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال را به بهانه اصلاح اساسنامه گرفت، اصلی ترین هدف فدراسیون فوتبال رسیدگی به این ماجرا بود. مهدی محمدنبی هم در روزهای نخست سال به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال جانشین ابراهیم شکوری شد تا دستورات لازم را برای پیگیری ماجرای اساسنامه بدهد. در کنار اساسنامه فدراسیون فوتبال دچار حواشی مختلفی هم شد، از جمله حکمی که کارلوس کی روش از فیفا علیه فدراسیون فوتبال گرفت و خواستار دریافت پاداش 200 هزار دلاری بابت سومی در جام ملت ها شد. مقامی که در جام ملت های 2019 وجود نداشت، اما فدراسیون نشین ها مجبور به پرداخت این رقم به سرمربی سابق تیم ملی شدند.

محکومیت در سال 99 روی پیشانی فدراسیون فوتبال نشسته بود؛ چراکه رأی پرونده مارک ویلموتس نیز از راه رسید. فیفا به دنبال شکایت سرمربی سابق تیم ملی، رأی را به سود این مربی بلژیکی بیان کرد تا فدراسیون فوتبال به پرداخت 6.25 میلیون یورو به اضافه 5 درصد جریمه محکوم گردد. البته این پرونده مورد اعتراض فدراسیون فوتبال نهاده شد که هنوز پرونده آن باز است.

جریمه روی جریمه، فشارهای مالی روی فدراسیون را بیشتر کرد که پس از دو پرونده کی روش و ویلموتس، شرکت شستا نیز حکمی را علیه فدراسیون گرفت. شستا بابت استقراض 2 میلیون یورویی فدراسیون برای پرداخت دستمزد ویلموتس، حکم توقیف و مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال را گرفت، اما در سرانجام سال با پرداخت این بدهی، طرفین به توافق رسیدند.

مهم ترین اتفاق سال 99 برای فدراسیون فوتبال، اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات بود و فدراسیون طبق نقشه راهی که به فیفا داد، قصد داشت در سریع ترین زمان ممکن این اقدامات را انجام دهد. با این حال پیچیدگی ها درباره اساسنامه با اطلاعاتی که بعضی فدراسیون نشین ها به فیفا و AFC دادند، بیشتر شد و این پیچیدگی ها اجازه نداد اساسنامه طبق نقشه راه اصلاح گردد و به تأیید برسد.

اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال گاهی به دلیل ایرادهایی که فیفا می گرفت و گاهی به دلیل بهانه هایی که AFC پیش کشید، به تعویق افتاد. هرچند معین شد که در نهایت افرادی در AFC اساسنامه را گروگان گرفته اند و دنبال منافع شخصی هستند. با این حال، فیفا مشروط به برگزاری سریع انتخابات اساسنامه را تأیید کرد تا انتخابات فدراسیون فوتبال 10 اسفندماه برگزار گردد. انتخاباتی که با حضور چهره هایی چون علی کریمی، مصطفی آجورلو، کیومرث هاشمی و شهاب الدین عزیزی خادم برگزار گردید و در نهایت مجمع فدراسیون فوتبال، عزیزی خادم را به عنوان رئیس برگزید.

در روزهایی که پیش بینی می شد فدراسیون فوتبال پس از یک سال بلاتکلیفی و اداره شدن با سرپرست، از آشفتگی عبور کند و به آرامش برسد، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا ضربه نهایی را در روزهای سرانجامی سال 99 به پیکره فوتبال ایران زد. در نخستین روزهای حضور عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال، AFC میزبانی ملاقاتهای انتخابی جام دنیای در گروه C را برخلاف سایر گروه ها که تیم های سید یک میزبان شدند، به بحرین داد تا تیم ملی ایران مجبور باشد در خرداد 1400 برای انجام چهار ملاقات به جامانده اش که سه بازی آن خانگی است، به منامه سفر کند. هرچند فدراسیون پیگیری های لازم را برای اعتراض به این رأی انجام خواهد داد تا بلکه بتواند از روزنه های قانونی میزبانی را از بحرین بگیرد و به ایران بیاورد.

فدراسیون فوتبال، در تولد 100 سالگی خود و در روزهایی که برای میزبانی جام ملت های 2027 خود را نامزد نموده بود، حتی میزبانی ملاقاتهای خانگی خود را در انتخابی جام دنیای 2022 قطر هم از دست داده است. مسئله ای که بی ارتباط با بلاتکلیفی ها و آشفتگی های فدراسیون در این سال نبود، اما باید دید آیا حضور افراد جدید در فدراسیون و تغییراتی که ایجاد شده، می تواند امید را به فوتبال ایران بازگرداند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی قالب وبلاگ ها بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی قالب وبلاگ ها بخوانید. (کلیک کنید)

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "فدراسیون فوتبال در تولد 100 سالگی؛ بلاتکلیف و آشفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فدراسیون فوتبال در تولد 100 سالگی؛ بلاتکلیف و آشفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید