تست تصادف تارا ایران خودرو و تحلیل نتایج آن ، تارا چند ستاره ایمنی دارد؟
به گزارش قالب وبلاگ ها، تست تصادف تارا ایران خودرو، بهمن ماه سال گذشته در یکی از مراکز تست خودرو در قاره اروپا انجام شد. برای پاسخ به پرسش هایی نظیر اینکه چرا نتایج تست تصادف تارا در هیچ جا وجود ندارد؟ و یا تارا چند ستاره ایمنی دارد؟ امین آزاد به سراغ بهروز احمدزاده از ایران خودرو رفت. احمدزاده رییس تست و میزان گیری و مدیر فنی آزمایشگاه های تست و میزان گیری معاونت فناوری و توسعه محصول دانش بنیان ایران خودرو است و برای نخستین بار درباره تحلیل نتایج آزمون های تصادف تارا در مصاحبه ای اختصاصی با بیت ران سخن گفت.
تست تصادف تارا و تحلیل نتایج آن برای اولین بار در ایران را در یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
بیت ران - محمد فتح اللهی - یکی از مهمترین سوالات درباره ایمنی تارا ایران خودرو این است که آزمون تصادف این خودرو با چه سرعتی انجام شد؟
بهروز احمدزاده در پاسخ به بیت ران گفت: تست تصادف این خودرو از جلو، با سرعت 56 کیلومتر در ساعت انجام شد. تست تصادف جانبی این خودرو (از سمت راننده) هم با سرعت 50 کیلومتر در ساعت انجام شد.
احمدزاده در پاسخ به این سوال که چرا آزمون تصادف تارا با سرعت 64 کیلومتر در ساعت انجام نشد؟ مطرح کرد: الزام استاندارد تست تصادف، سرعت 56 کیلومتر در ساعت برای برخورد از جلو و سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای برخورد جانبی است.
رییس تست و میزان گیری ایران خودرو بیان نمود که این تست ها برای دریافت گواهی های استاندارد انجام می گردد. گواهی های مربوطه نیز به موسسه استاندارد ارائه می گردد تا مجوزهای مربوط به دریافت پلاک و تجاری سازی خودرو اخذ گردد. از آنجایی که استاندارد معین می نماید که سرعت برخورد خودرو چقدر باشد، ایران خودرو هم دخالتی در این بخش ندارد و مطابق با دستورالعمل ها کار تست محصولات خود را انجام می دهد.
تارا در تست تصادف برترین نتیجه را در میان محصولات ایران خودرو گرفت؟
همانطور که در فیلم آزمون تصادف تارا نیز کاملاً تعیین است، ستون های جلو این خودرو (با سرعت برخورد 56 کیلومتر در ساعت) آسیب زیادی نتماشاد. ضمن اینکه درب های خودرو نیز باز نشدند. می توان مطرح کرد که تست تصادف تارا به غیر از ری را، برترین تست محصول این خودروساز داخلی بود.
احمدزاده دراینباره گفت: به طور کلی اگر بخواهیم در یک عبارت به این موضوع اشاره کنیم، باید گفت روند توسعه محصولات از سمند تا آخرین محصول ایران خودرو (ری را)، همیشه به سمت بهتر شدن کیفیت حرکت نموده است. این محصولات توانستند به مرور زمان، استانداردهای خارجی و داخلی را پاس نمایند. سرعت ها و شتاب ها در محصولات ایران خودرو افزایش پیدا کردند. همین موضوع هم باعث شد که ایران خودرو، خود را با استانداردهای نو هماهنگ کند. هرچه به جلو حرکت کردیم هم بدنه های خودروهای ایران خودرو ایمن تر از قبل شدند.
چه کاری موجب شد که ستون های تارا در برخورد از جلو آسیب کمتری ببینند؟
احمدزاده در پاسخ به این پرس مطرح کرد: بحث های ایمنی در تصادف به این سمت حرکت می نمایند که ما بتوانیم انرژی حاصل از تصادف را با قطعت خودرو جذب کنیم. قطعات خودرو بعضی از جنس هندسه و بعضی از جنس مواد و فرایند های ساخت، همه اینها در کنار هم قرار می گیرند و انرژی حاصل از تصادف را جذب می نمایند تا به سرنشینان نرسد. شما هر چقدر بتوانید انرژی حاصل از تصادف را خوب جذب کنید، موفقیت شما در ایمنی خودرو نیز بهتر و بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: در تارا ما از فولادهای استحکام بالا استفاده کردیم. از چند ضخامتی ها در ستون جلو (در قسمت های پایین و بالا) بهره بردیم. در بخش جلو این خودرو ما بحث جریان انرژی را داریم. جریان انرژی از سرشاسی ها آغاز می گردد و به قسمت های بالا و پایین ستون A این خودرو می رسد. سپس این جریان به سمت رکاب ها حرکت می نماید. اینکار باعث می گردد که انرژی حاصل از برخورد، فقط در یک بخش باعث دفرمگی نگردد. ما باید این انرژی حاصل از تصادف را در یک جایی تخلیه کنیم. یا این انرژی باید مستقیم به سرنشینان انتقال پیدا کند، یا باید کل آن در خودرو جذب گردد. ما با استفاده از هندسه درست قطعات، متریال به روز و فرایند ساخت قطعات پیشرفته، کاری می کنیم که برترین جذب انرژی را داشته باشیم.
چرا نباید از قطعات ضخیم و قوی استفاده کرد؟
احمدزاده درباره ایمنی سرنشینان ادامه داد: وقتی سرنشینان یک خودرو در داخل اتاق حضور دارند، باید ایمن باشند. بخشی از این ایمنی را ایربگ ها تأمین می نمایند. اما بخش دیگر این ایمنی از بدنه و ساختار آن نشأت می گیرد. در این بخش با انتخاب مواد و متریال درست با هندسه استاندارد، ما سعی داریم انرژی حاصل از برخورد با یک مانع سخت در خودرو برخورد نکند. اگر یک قسمت از خودرو با استحکام بسیار بالایی فراوری گردد، در زمان برخورد انرژی به سرنشینان منتقل می گردد. چراکه انرژی در زمان حرکت به یک بخش سخت از خودرو می رسد و دیگر در سایر نقاط پراکنده نمی گردد. به همین علت این انرژی را سرنشینان دریافت می نمایند که خطرناک است.
رییس تست و میزان گیری ایران خودرو درباره ایمنی تارا اضافه کرد: به علت هندسه درست و تقسیم انرژی مناسب است که ما در فیلم تست تصادف تارا می بینیم که چقدر ستون A دفرمگی کمی دارد. این موضوع نشان می دهد که ما در جریان تصادف هم انرژی را خوب جذب کردیم، هم کمترین هزینه تعمیر خودرو را مشتری متحمل می گردد.
اما یک سری از نقاط بدنه خودرو مانند ستون ها و سرشاسی ها باید قوی باشند. ایران خودرو در این بخش های تارا چه کاری انجام داد؟ احمدزاده در پاسخ به این پرسش گفت: ما برای تقویت سرشاسی ها و ستون ها از کانسپت های نو طراحی مثل آکاردئونی استفاده کردیم. اینکار باعث شد که ما بیشترین جابجایی و تغییر شکل را در ناحیه موتور ببینیم. اگر جابجای انرژی به اتاق خودرو برسد، مساوی است با آسیب تماشا سرنشینان. ما در بخش جلو با طراحی ها و استفاده از مواد مناسب، انرژی را در بخش جلو خودرو جابجا کردیم که به سرنشینان منتقل نگردد. در این بخش از فولادهای چند ضخامتی و استحکام بالا استفاده کردیم.
در تصادفات جانبی خودرو چه اتفاقی رخ می دهد؟
رییس تست و میزان گیری ایران خودرو در پاسخ به این پرسش مطرح کرد که این تست مشابه آزمون تصادف از جلو است. با این تفاوت که سرعت جسم در زمان برخورد به خودرو، 50 کیلومتر در ساعت است. در این بخش بیشترین عملکرد در جذب انرژی را باید ستون B داشته باشد.
احمدزاده در اینباره گفت: در فیلم های تست تصادف تارا نیز تعیین است که ستون B این خودرو دارای هندسه خیلی خوبی است. به همین علت، جابجایی های درب ها و ستون در زمان برخوردهای جانبی بسیار کم است. ما با قطعاتی که در کف خودرو کار و استفاده کردیم، توانستیم جذب انرژی در این ناحیه را افزایش دهیم.
ایران خودرو به بیان رییس بخش تست و میزان گیری، این تست را با امتیاز خوبی پاس کرد. او در پاسخ به بیت ران برای این پرسش که ایران خودرو در این بخش چه کاری انجام داد؟ گفت: یکی از قطعات اصلی ما، ستون وسط خودرو است. این ستون را ما عریض تر استفاده کردیم. از مواد مختلف با ضخامت های مختلف در این بخش استفاده شد. در بخش بعلاوه قطعات تقویتی در کف و سقف را هم داریم. در رکاب خودرو قطعه تقویتی سه ضخامته وجود دارد. به طورکلی براساس ترند روز طراحی خودرو، کارهایی که باید برای افزایش ایمنی خودرو در برخوردهای جانبی انجام می شد را انجام دادیم.
تست تصادف عابر پیاده تارا چگونه بود؟
احمدزاده پیش از آغاز بحث درباره تست تصادف عابر پیاده تارا، نگاهی به روند طراحی محصولات ایران خودرو داشت. او گفت روند طراحی محصولات این خودروساز از حدود هفت سال پیش به نحوی بود که خودروهای این برند بتوانند استانداردهای لازم را کسب نمایند.
به همین علت است که پس از اجرایی شدن قوانین مربوط به ایمنی عابر پیاده در ایران، نه در دنا و نه در رانا شاهد تغییر بخش جلویی این خودروها نبودیم. احمدزاده مطرح کرد که تست های تصادف عابر پیاده ایران خودرو به علت نبود زیرساخت های لازم، با شبیه ساز انجام می شوند.
تارا تاییدیه اتحادیه اروپا را برای تست های ایمنی عابر پیاده را ماه ها پیش دریافت کرد. این خودرو از مقررات مربوطه ECE-R127 پیروی می نماید که زمینه را برای ورود خودرو به بازارهای اتحادیه اروپا فراهم می سازد. ECE-R127 یک استاندارد اروپایی است که برای فروش خودروها در این اتحادیه الزامی است.
احمدزاده بیان نمود که در تارا، ایزوفیکس های مخصوص صندلی کودک وجود دارد که براساس شرایط سنی و قد کودک باید از صندلی مخصوص به خود استفاده کرد.
او گفت که در شبیه سازهای ایران خودرو، دو سرنشین بزرگ در جلو قرار دارند و دو کودک نیز در عقب قرار داده می شوند. یکی از الزامات دریافت استاندارد، پاس کردن ایمنی سرنشینان کودک است که ایران خودرو در تارا این موضوع را با موفقیت پشت سر گذاشت.
رییس بخش تست و میزان گیری ایران خودرو گفت به غیر از ایزوفیکس های صندلی کودک، مهارنماینده های صندلی کودک نیز در این خودرو پیش بینی شدند. این مهارنماینده ها در برخوردهای جلو و جانبی صندلی را محکن در سرجای خود نگه می دارند.
تارا چند ستاره ایمنی دریافت کرد؟
همانطور که عنوان شد، تست تصادف تارا با سرعت 56 کیلومتر در ساعت انجام شد. سوال اصلی این است که اگر این خودرو براساس شرایط تست خودرو در موسسه Euro NCAP مورد آزمون تصادف قرار می گرفت، چند ستاره ایمنی دریافت می کرد؟
احمدزاده در پاسخ به این پرسش گفت: ما در شبیه سازها برای خودروهایی مثل ری را هم سرعت های یوروانکپ را در نظر می گیریم. درباره تست خودرو در این موسسه باید بگویم که محصولاتی باید در این موسسه مورد آنالیز قرار بگیرند که به بازار اروپا صادر می شوند. از آنجایی که بازار اروپا هدف صادرات ایران خودرو نیست، نمی توانیم محصولات خودمان را برای حضور در تست های Euro NCAP ارسال کنیم. اما در شبیه سازی ها ما سرعت های این موسسه را در نظر می گیریم. با توجه به استانداردها و استحکام بدنه تارا، می توانم بگویم که اگر این خودرو در موسسه Euro NCAP مورد آنالیز آزمون های تصادف قرار می گرفت، می توانست 3 ستاره ایمنی را دریافت کند.
آیا ایران خودرو از فولادهای فوق استحکام بالا هم استفاده می نماید؟
ایران خودرو در محصولاتی مانند ری را و تارا (به بیان خود) از فولاد استحکام بالا استفاده می نماید. اما سوال اینجاست که آیا این خودروساز برنامه ای برای استفاده از فولاد فوق استحکام بالا را دارد یا خیر؟
احمدزاده در پاسخ به این پرسش گفت: این موضوع وابستگی بسیاز زیادی به بحث تأمین مواد دارد. ما به محض اینکه به سمت مواردی با تکنولوژی بالا حرکت می کنیم، متأسفانه در بحث تأمین موارد اولیه دچار مشکل و بحران هستیم. فولادسازی های ما هستند که باید بتوانند چنین موادی را تهیه و فراوری نمایند. ما به عنوان خودروساز نمی توانیم خودمان هم کارخانه فراوری فولاد ایجاد کنیم و برای خودمان مواد و قطعات فراوری کنیم. هیچ جای جهان هم روند به این شکل نیست. ما در بحث طراحی و فراوری قطعات با فولادهای استحکام بالا مسئله ای در ایران خودرو نداریم. اما برای فولادهای فوق استحکام بالا باید شرایط زیرساخت وجود داشته باشد. یعنی باید فولادساز چنین موادی را بتواند فراوری کند که ما به عنوان خودروساز از آن در ساخت خودرو بهره ببریم.
رییس بخش تست و میزان گیری ایران خودرو در انتها مصاحبه اختصاصی خود را بیت ران اظهار داشت که باتوجه به شرایط فعلی بازار خودرو ایران، تارا یکی از ایمن ترین خودروها در این بازار است.
قیمت اطلس G و چهار محصول نو دیگر سایپا اعلام شد
قیمت پژو پارس گران شد / قیمت نو پارس سال، سفارشی و ELX
سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی
چانگان CS55 پلاس سایپا 90 میلیون در چین تخفیف خورد / آنالیز امکانات و قیمت
منبع: بیت ران