راهکارهای افزایش ظرفیت در هواپیماها: چالش ها و پیامدهای آن
به گزارش قالب وبلاگ ها، امروزه با افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی، شرکتهای هواپیمایی به دنبال راههایی برای افزایش ظرفیت پروازهای خود هستند. این مقاله به بررسی روشهای مختلفی میپردازد که ایرلاینها برای افزودن صندلیهای بیشتر به کار میگیرند و تأثیرات این تغییرات بر راحتی و تجربه مسافران را مورد بحث قرار میدهد.
اغلب مسافرانی که سفر با هواپیما را تجربه نموده اند، با مشکل کمبود فضای بین جایگاه ها روبرو شده اند که به علت اضافه کردن جایگاه های تازه به وسیله ایرلاین ها است.
این تصور در بین مردم وجود دارد که ایرلاین ها برای افزایش ظرفیت پروازهای خود، فضای بین جایگاه های هواپیما را کم می نمایند تا بتوانند ردیف های بیشتری از جایگاه ها در کابین اضافه نمایند. حتی این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت های هوایی نیز شده است.
برای مثال، شرکت هوایی امریکن ایرلاینز با شکایت های فراوانی از جانب مشتریان به علت کاهش شش سانتی متری فضای بین جایگاه ها در هواپیماهای بوئینگ 737 خود روبرو شد. البته به منظور مقابله با این مشکل ایرلاین ها از جایگاه های باریک تر استفاده می نمایند تا فضای بیشتری برای زانوها و پاهای مسافران فراهم گردد.
ولی جالب است بدانید که یکی دیگر از ترفندهای ایرلاین ها برای افزایش جایگاه ها کاستن از فضای سرویس های بهداشتی هواپیما است. البته این راه چاره نیز عاری از مشکل نیست. طبق اظهارات مسافران، در هواپیماهای Max 737 آمریکن ایرلاینز فضای دستشویی به قدری تنگ است که آرنج ها مماس با دیوار هستند و فردی با اضافه وزن به هیچ عنوان نمی تواند از آنجا استفاده کند. حتی سینک ظرفشویی به قدری کوچک است که آب از آن سرریز می گردد.
البته این مشکل در اغلب شرکت های هوایی مقرون به صرفه قیمت وجود دارد و متاسفانه باعث از بین رفتن سریع تر قطعه های سرویس های بهداشتی، فرسودگی و در نتیجه، غیرقابل استفاده بودن آن ها در هواپیما می گردد. با این وجود این راه چاره به وسیله شرکت های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا، مدیرعامل شرکت رایان ایر، بزرگ ترین شرکت هوایی اروپا، در سال 2009 خاطرنشان کرد که مسافران باز هم می توانند از سرویس های هواپیما استفاده نمایند؛ ولی کوشش ها برای متقاعد کردن شرکت بوئینگ برای حذف دو دستشویی به جای مانده از طراحی هواپیماهای 737 بی نتیجه ماند.
در این بین شرکت های هوایی نیز وجود دارند که درصدد توسعه امکانات رفاهی در پروازهای خود هستند. برای مثال، دستشویی های کلاس اکونومی هواپیماهای A380 هواپیمایی امارات نسبت به دستشویی های کلاس بیزنس سایر ایرلاین ها بزرگ تر هستند. این هواپیمایی حتی امکان دوش گرفتن را در بخش فرست کلاس نیز فراهم نموده است.
در مجموع، اصلی کلی میان ایرلاین ها با این مضمون وجود دارد که شرکت های هوایی در پی کاهش قیمت ها و افزایش ظرفیت پروازها هستند و در این میان، سرویس های بهداشتی از اهمیت کمتری برخوردار هستند.
سخن پایانی:
در دنیای رقابتی صنعت هوانوردی، توازن میان سودآوری و رفاه مسافران همواره چالشبرانگیز بوده است. در حالی که برخی شرکتهای هواپیمایی با کاهش فضای صندلیها و سرویسهای بهداشتی به دنبال افزایش ظرفیت هستند، شرکتهای دیگری نیز وجود دارند که با ارائه خدمات بهتر و فضای بیشتر، تجربهای متفاوت را برای مسافران خود رقم میزنند. مسافران میتوانند با بررسی دقیق گزینههای موجود و مقایسه خدمات ایرلاینهای مختلف، انتخابی آگاهانه داشته باشند که متناسب با نیازها و بودجهشان باشد.