کاهش 100 تا 300 میلیون تومانی قیمت خودروها
به گزارش قالب وبلاگ ها، آنالیز قیمت بعضی خودروهای داخلی در بازار نشان می دهد، طی دو ماه گذشته بین 100 تا 300 میلیون تومان افت قیمت داشته اند.
به گزارش تسنیم، سال گذشته قیمت خودرو با تنش های بسیاری همراه بود و کمتر خریداری می توانست از کارخانه یا بازار خودروی مورد احتیاج خود را خریداری کند. از یک طرف خودروساز بر طبل افزایش قیمت ها می کوبید و ازطرف دیگر وزارت صمت از برنامه های خود برای مدیریت قیمت ها در بازار صحبت می کرد.
بلاتکلیفی بازار در نهایت باعث شد تا طرح فروش خودرو به وسیله سامانه یکپارچه در اسفند ماه 1401 اجرایی گردد و به نوعی بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت اما با شروع سال 1402 پیش بینی کاهش قیمت ها در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت های تازه انواع خودروهای داخلی به وسیله دولت جرقه تازهتری برای رشد قیمت ها در بازار خودرو زده شد.
بر همین اساس طی فروردین ماه دناپلاس در بازار 795 میلیون تومان قیمت گذاری شد و رشدی 10 میلیونی را تجربه کرد و دنا پلاس توربو اتومات هم با رشد 63 میلیونی در بازار یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمت خورد و در بازار وارد باشگاه یک میلیاردی ها شد. علاوه بر این 207 پاناراما اتومات هم در بازار یک میلیارد و 165 میلیون تومان قیمت گذاری شد.
البته تا اواسط اردیبهشت ماه روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و همین مساله سیاست گذار خودرویی را به فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلتفرم های انتشار دهنده آگهی به نوعی مانع افزایش قیمت بازار خودرو گردد.
با این اقدامات مدتی است قیمت انواع خودروها در بازار در سراشیبی واقع شده است اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، قوت گرفتن ورود کارنموده ها و بعلاوه دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمله دلایل افت قیمت همراه با رکود معاملات به شمار می آیند.
کارشناسان معتقدند اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو یکی از دلایل افت قیمت ها در بازار خودرو است. در واقع با توجه به اختلاف قیمت خودرو ها از بازار تا کارخانه، افراد ترجیح می دهند خودروی مورداحتیاج خود را به وسیله سامانه فروش یکپارچه خودرو خریداری نمایند.
البته ممکن است تحویل خودرو، مدت زمان زیادی طول بکشد اما اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به میزانی است که صرف مدت زمان بیشتر برای دریافت خودرو، باز هم برای مشتریان صرفه مالی دارد.
موضوع دیگری که بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی داشته است قیمت گذاری این محصولات به وسیله شورای رقابت است که بهای این خودروها را حتی نسبت به قیمت قبلی نمایندگی ها با کاهش قابل توجهی همراه نموده و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را برای این دست از خودروها بیش از پیش افزایش داده است.
بنابراین مشتریان ترجیح می دهند برای خرید این خودروها تا مشخص تکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر نمایند.
علاوه بر این علت دیگر کاهش قیمت خودرو و رکود در بازار خودرو را باید ورود خودروهای وارداتی دانست چراکه پس از کش وقوس های فراوان گویا به مرحله عملیاتی نزدیک شده و حتی قیمت پایه چانگان نیز مشخص شده است. بنابراین متقاضیان ترجیح می دهند تا ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن بر بازار از خرید خودرو خودداری نمایند.
در ادامه این گزارش می خواهیم به نوسانات قیمتی 15 خودروی داخلی پرتقاضای بازار طی 3 ماه گذشته بپردازیم که در طول این مدت قیمت ها روند صعودی و نزولی قابل توجهی را تجربه نموده است.
آنالیز روند قیمتی این خودروها نشان می دهد طی این دو ماه قیمت بخش زیادی از این خودروها از 100 تا 300 میلیون تومان کاهش داشته است.
نام خودرو | قیمت فروردین ماه 1402 | قیمت خردادماه 1402 |
شاهین | 730 میلیون تومان | 600میلیون تومان |
کوییک آر | 420 میلیون تومان | 353 میلیون تومان |
کوییک معمولی | 415 میلیون تومان | 349میلیون تومان |
سمند سورن پلاس | 732 میلیون تومان | 610 میلیون تومان |
رانا پلاس | 620 میلیون تومان | 500 میلیون تومان |
دنا پلاس | 805 میلیون تومان | 680 میلیون تومان |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | 1 میلیاردو 30میلیون تومان | 900 میلیون تومان |
پژو 207 پانا | 1 میلیاردو 165 میلیون تومان | 975 میلیون تومان |
تیبا صندوق دار | 405 میلیون تومان | 357 میلیون تومان |
ساینا | 420 میلیون تومان | 340 میلیون تومان |
تیبا 2 | 406میلیون تومان | 355 میلیون تومان |
پژو 207 دنده ای | 800 میلیون تومان | 685 میلیون تومان |
هایما S5 پلاس | 1 میلیاردو 640 میلیون تومان | 1 میلیاردو 320 میلیون تومان |