نقش هوش اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی، هوش قابل ارتقا است

به گزارش قالب وبلاگ ها، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس خانواده با اشاره به اهمیت بالای هوش اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: نباید در مدارس دانش آموزان بر اساس نمره ارزش گذاری شوند، عموما جنبه های هوش قابل ارتقا است، اما باید یک سیستم غربالگری برای تشخیص اندازه هوش وجود داشته باشد.

نقش هوش اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی، هوش قابل ارتقا است

امین مختاری در گفت وگو با قالب وبلاگ ها در تعریف انواع هوش، اظهار کرد: در آنالیز موضوع هوش حیطه های مختلفی مدنظر است، در ذهنیت عوام و در امور روزمره خودمان آن چه از هوش می شناسیم و در جامعه به آن توجه می کنیم، بحث هوش عمومی است، مسائلی مانند تجزیه و تحلیل امور روزمره و استدلال و استنتاج موضوعات در حیطه هوش عمومی محسوب می گردد.

این روانشناس خانواده اضافه کرد: هوش عمومی می تواند مقدمه ساز و بسترساز کسب موفقیت در زندگی باشد، اما ابعاد مختلف دیگری از هوش هم وجود دارد که مهم ترین آن هوش اجتماعی یا همان هوش هیجانی در افراد است، عموما هوش اجتماعی به توانایی افراد در ابراز وجود در جامعه اطلاق می گردد.

وی با بیان اینکه به توانایی برقراری ارتباط با سایر افراد در جامعه و قرار گرفتن در گروه های مختلف هوش اجتماعی گفته می گردد، اسم کرد: همه افراد دارای توانایی های وِیژه هستند که در سنین مختلف باید این توانایی ها کشف گردد، جامعه، آموزش و پرورش، دانشگاه، والدین و ... در بروز و ظهور استعدادها در سنین نوجوانی و جوانی به افراد یاری می نمایند، پس از کشف استعدادها با یاری هوش اجتماعی می توانند خودشان را به اسم فردی دارای ویژگی خاص در جامعه معرفی نمایند.

مختاری تاکید نمود: برای مثال فرد دارای توانایی هایی در حوزه های مختلف از جمله ورزشی، علمی، هنری و ... است، اگر فرد هوش اجتماعی کافی برای برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه را داشته باشد، می تواند خود را در راستا موفقیت قرار دهد، اما اگر هوش اجتماعی نداشته باشد، نمی تواند این توانایی ها را به منصه ظهور برساند، یعنی پتانسیل در وجود فرد بالفعل نخواهد شد.

این روانشناس خانواده با اشاره به اینکه به مسئله هوش اجتماعی در جامعه توجه چندانی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه در مدارس دانش آموزان بر اساس نمره ارزش گذاری می شوند، مثلا دانش آموزی که نمره بالایی کسب می نماید از نظر سیستم آموزشی فرد باهوشی است و عموما این دانش آموزان توجه و احترام خاصی را دریافت می نماید و بالعکس بچه ای که نمره پایینی کسب نموده برچسب هوش پایین زده می گردد که این مسئله کاملا نادرست است.

وی اضافه کرد: ممکن است دانش آموزی که نمره پایینی در دروس کسب نموده از هوش عمومی و اجتماعی بالایی برخوردار باشد، اما بنا به دلایلی از جمله بازیگوشی، بیش فعالی، نداشتن تمرکز، مسائل خانوادگی و ... نتواند نمره بالایی کسب کند که این موضوعات نیازمند آنالیز است، این موضوعات در سیستم آموزش و پرورش مورد توجه قرار نمی گیرد، نباید ملاک ارزش گذاری هوشی در دانش آموز نمره باشد.

مختاری اعلام کرد: اگر دانش آموزی در سیستم ارزش گذاری مدارس و خانواده ارزشمند تشخیص داده نگردد، عموما به سمت آسیب های اجتماعی سوق داده خواهد شد، شاید دانش آموزانی که نمره بالا کسب می نمایند باهوش نیستند، بلکه کوشش بیش تری نسبت به سایرین دارند و این کمبود هوش را با کوشش جبران می نمایند، اگر یک سیستم غربالگری دقیق برای سنجش هوش اجتماعی در سیستم آموزش وجود داشته باشد و بتوانیم ضعف ها را تقویت کنیم، جلوی آسیب های اجتماعی گرفته می گردد.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه تقویت هوش اجتماعی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در افراد می گردد، توضیح داد: تمامی جنبه های هوش در افراد قابل ارتقا هستند، اگر سبک زندگی افراد با آموزش اصلاح گردد، می توان جنبه هایی که در آن هوش پایین تر است را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: بچه هایی که هوش اجتماعی پایینی دارند اگر طریق راه های مختلف این هوش افزایش پیدا کند از آسیب های اجتماعی مصون می مانند، البته باید به این نکته هم توجه داشت که افرادی که دارای هوش اجتماعی بالایی هم هستند و اعتماد به نفس بالایی هم دارند در معرض خطر آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

مختاری اعلام کرد: افرادی که دارای اعتماد به نفس و هوش اجتماعی بالا هستند، فکر می نمایند وقتی در گروه های مختلف قرار می گیرند می توانند از خود مراقبت نمایند، اما در بین معتادان افراد بسیاری وجود دارند که از هوش اجتماعی بالایی برخوردار بوده و با اعتماد به نفس کاذب معتقد بودند می توانند با گروه های مختلف تعامل نمایند و آسیب نبینند.

این روانشناس خانواده با تاکید بر اینکه افراد دارای هوش اجتماعی پایین برای پذیرفته شدن در گروه هر چیزی را می پذیرند، اسم کرد: بنابراین برای جلوگیری گرایش این افراد به سمت آسیب های اجتماعی باید هوش اجتماعی در آن ها تقویت گردد تا اعتماد به نفس آن ها برای نه گفتن بالا برود.

وی در سرانجام یادآور شد: اگر بتوانیم در سنین پایین افراد را بر اساس هوش اجتماعی غربالگری کنیم، می توان راهبرد موثری برای آن ها تعریف نموده و از وارد آمدن آسیب به آن ها جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقش هوش اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی، هوش قابل ارتقا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش هوش اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی، هوش قابل ارتقا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید