علت خس خس سینه نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟

به گزارش قالب وبلاگ ها، بیش از نیمی از نورادان، پس از تولد به سختی نفس می کشند و هنگام تنفس، در سینه خود خس خس (صدای سوت مانند) دارند. گاهی این صدا ممکن است خفیف باشد که تنها با گوشی پزشکی (استتوسکوپ) شنیده می گردد، اما گاهی هم آن قدر بلند است که بدون استفاده از هیچ وسیله ای به خوبی شنیده می گردد. اما خوب است بدانید که علت خس خس سینه نوزاد در بیشتر مواقع مورد مهمی نیست و جای نگرانی ندارد.

علت خس خس سینه نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟

بهرحال ما در این مطلب قصد داریم تا دلایل اصلی بروز خس خس سینه نوزاد را توضیح داده و سپس به درمان های خانگی آن اشاره کنیم.

علت های خس خس سینه نوزاد

باریک بودن مجراهای تنفسی بعضی از نوزادان تازه متولد شده، آن ها را بیش از بچه ها عظیمتر مستعد ابتلا به این مشکل می نماید. این عارضه به طور کلی به دو دسته موقتی و دائمی تقسیم می شود. اگر نوزاد شما به صورت موقتی خس خس سینه را تجربه می نماید، نشان از وجود اختلالی التهابی دارد و پس از درمان بیماری و بهبود، خس خس نیز برطرف می شود.

اما اگر چناچنه نوزاد شما دچار خس خس های دائمی باشد، احتمالا دچار یک آلرژی یا یک عامل ارثی است؛ در این حالت توصیه می کنیم به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا بهترین درمان را توصیه کند.

1. گرفتگی بینی نوزاد

این مورد شایع ترین دلیل بروز خس خس است؛ بنابراین بهتر است در ابتدا از عدم گرفتگی بینی نوزاد خود مطمئن شوید.

2. رفلاکس شیر

بعد از گرفتگی بینی، رفلاکس شایع ترین دلیل این خس خس است. وقتی شیر از معده به مری برمی شود، رفلاکس اتفاق می افتد و صدای سوت مانندی از سینه و شکم نوزاد شنیده می شود.

3. عفونت های ویروسی سینه

بعضی از این عفونت ها، مانند برونشیت نیز می تواند منجر به خس خس های موقتی یا دائمی در نوزاد شود. در واقع این عفونت های ویروسی در سینه نوزاد، باعث تورم و عظیم شدن مخاط درون مجاری هوایی می شود؛ در ادمه مجاری هوایی باریک شده و منجر به سرفه و خس خس در سینه خواهد شد.

نکته: دقت داشته باشید که تنفس سریع، سرفه و تب از علائم این نوع عفونت است.

بیشتر بدانید: راه های پایین آوردن تب نوزاد در خانه

4. عوامل حساسیت زا

قرار دریافت نوزاد در معرض عواملی مانند گرد و غبار، شوره سر، حیوانات، کپک، گرده گیاهان و …، باعث ملتهب شدن مجراهای تنفسی نوزاد شده و غالباً به دشواری های تنفسی می انجامد. در این شرایط کودک دچار نوعی از آلرژی می ششود و سینه او خس خس می نماید.

5. عامل های کالبدشناختی

ضعیف بودن غضروف نای یا حنجره نیز، نوزاد را مستعد خس خس سینه می نماید. برای تشخیص این نوع عامل نیز توصیه می کنیم که به پزشک مراجعه کنید تا درمان تخصصی صورت بگیرد.

6. حساسیت غذایی

آلرژی غذایی نیز در بیشتر موارد منجر به خس خس سینه نوزاد می شود. آلرژی به شیر (شیرخشک) یکی از شایع ترین حساسیت های دوران نوزادی است.

7. ذات الریه یا پنومونی

تماس نوزاد با میکروارگانیسم های مختلف باعث بروز عفونت ریه می شود.

نکته: توجه داشته باشید که تب، سرفه، لرز، احتقان، مسائل تنفسی، بی اشتهایی و درد از علائم سینه پهلو یا ذات الریه به شمار می فرایند.

8. کروپ یا خروسک

التهاب حنجره یا التهاب تارهای صوتی نیز باعث ایجاد سرفه های شدید و مکرری می شوند که ممکن است نوزاد به دنبال آن خس خس سینه را تجربه کند.

9. دود سیگار

والدین سیگاری باعث بروز بیماری های تنفسی مختلفی در بچه ها خود می شوند. در مواقعی که والدین در محیطی که نوزاد در آنجا تنفس می نماید سیگار بکشند، ریه نوزاد دچار مسائل جدی شده و به مرور با بروز خس خس خود را نشان می دهد.

هشدار: سیگار کشیدن در هر فاصله ای از بچه ها، سلامت آن ها را به خطر می اندازند.

10. بیماری های قلبی

از دیگرعلل بروز خس خس سینه، وجود بیماری های قلبی است. در مواقعی والدین با مراجعه به پزشک و جویا شدن علت خس خس سینه نوزاد، از وجود بیماری قلبی نوزاد خود آگاه می شوند.

درمان های خانگی برای برطرف خس خس نوزاد

1. بخور

نفس کشیدن در فضاهایی که بخار وجود دارد، خس خس را تسکین می دهد؛ به همین منظور یک دستگاه بخور سرد تهیه کنید و در طول روز محیط خانه و اتاق نوزادتان را مرطوب نگه دارید.

2. استفاده از بالشت بلند

زاویه قرار دریافت سر نوزاد را حین خوابیدن جوری تنظیم کنید که سرش بالاتر از بقیه بدن قرار بگیرد. صاف و ایستاده خواباندن نوزاد، گرفتگی را تا حد زیادی از بین می برد و در نتیجه خس خس کاهش می یابد.

همجنین در صورتی که رفلاکس معده نوزاد مشاهده شود، باید نوزاد را به صورت عمودی در بیشتر اوقات بغل کنید. رفلاکس چاره ای جز بغل کردن نوزاد ندارد. پس بهتر است که نوزاد هنگامی که شیر می خورد، 45 دقیقه به صورت عمودی در بغل شما باشد تا آروغ خود را بزند.

3. مصرف مایعات

خس خس سینه فرزندتان را با تامین مایعات آب مورد احتیاج بدن درمان کنید. مایعات میکروب ها و عفونت عامل خس خس را از بین می برد. مایعاتی مانند آب، شیر گاو و شیر مادر، مخاط ترشح شده را رقیق نموده و نوزاد راحت تر نفس می کشد. بنابراین مایعات بیشتری چون آب گرم تصفیه شده به فرزندتان بدهید.

4. سوپ های مقوی

چناچه فرزندتان دوران نوزادی را پشت سر گذاشته و به راحتی غذا می خورد، به او سوپ دهید و یا عسل را در آب ولرم حل نموده و کمی پودر دارچین به آب اضافه کنید و به او بدهید تا میل کند؛ با این روش ها حتما از خس خس سینه خلاص خواهند شد.

5. استفاده از سرنگ حباب دار

اگر گرفتگی مجاری تنفسی برطرف نشد، می توانید مقداری از مخاط را با سرنگ حباب دار از مجاری تنفسی فوقانی خارج کنید. به خاطر داشته باشید که راه های عبور هوا و مجاری بینی نوزاد به ریه، هنوز کاملاً شکل نگرفته است، بنابراین مراقب باشید. با احتیاط از سرنگ بهره ببرید و حتماً سرنگ را قبل از استفاده ضدعفونی کنید.

6. استفاده از اسپری تنفسی

اسپری تنفسی در صورت خس خس مداوم سینه نوزاد، کاربرد دارد. این اسپری عضله های اطراف مجاری تنفسی مسدود شده را شل می نماید و در نتیجه خس خس را به طور موقت بر ظرف می نماید. این نوع تسکین دهنده ها به دلیل ایمنی بالا و به دنبال نداشتن عوارض جانبی، بسیار بهتر از آنتی بیوتیک هستند.

توجه داشته باشید که اگر خس خس ناشی از برونشیت، آسم یا عامل های ژنتیکی باشد، درمان های خانگی دیگر موثر نخواهند بود و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک آنتی بیوتیک، داروهای ضدالتهاب و همین اسپری تنفسی بینی را برای آرام شدن سریع نوزاد تجویز خواهد نمود.

کلام آخر

در این مطلب عواما رایج بروز خس خس سینه در نوزاد را آنالیز کردیم و چند مورد از درمان های خانگی موثر را توضیح دادیم. توجه داشته باشید که داروهای سرماخوردگی یا سرفه زیادی وجود ندارند که مصرف آن ها برای نوزادان ایمن و بدون خطر باشد. مصرف استامینوفن یا دیگر اقلام دارویی تب بر مخصوص نوزادان کمکی به برطرف سرفه یا خس خس نمی نماید. سعی نکنید با عسل دادن به نوزاد، گلویش را نرم و صاف کنید تا خس خس برطرف شود. عسل دادن نه تنها مفید نیست، بلکه احتمال بروز بوتولیسم (بیماری فلج کننده نادر) را نیز به دنبال دارد. اگر فکر می کنید فرزندتان احتیاج به درمان دارد، بهترین کار مراجعه به متخصص اطفال است.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه چنین عارضه ای را در نوزاد خود داشته اید؟ شما چه روش هایی را در پیش گرفتید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و سایر کاربران در پایین همین صفحه در میان بگذارید.

در پایان خواندن مطلب علت عرق کردن سر نوزاد و راه های برطرف آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع: مجله انگیزه

به "علت خس خس سینه نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "علت خس خس سینه نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت خس خس سینه نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید