ستاری: توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق قدرت کشورها را تضمین می نماید

به گزارش قالب وبلاگ ها، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم گشایش مرکز نوآوری وخلاق رسانه همشهری، گفت: کشورها برای تضمین قدرت خود باید به توسعه شرکت های دانش بنیان وخلاق توجه نمایند.

ستاری: توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق قدرت کشورها را تضمین می نماید

به گزارش گروه علم و پیشرفت قالب وبلاگ ها به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و پیروز حناچی شهردار تهران، مرکز نوآوری وخلاق رسانه همشهری رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز با حمایت های معاونت علمی و فناوری و موسسه همشهری روبه روی دانشگاه تهران با زیربنای 1400 متر مربع، ایجاد شد.

مرکز نوآوری وخلاق رسانه همشهری فضایی است برای تداوم، پایداری و سودآوری به وسیله همکاری راهبردی با هسته ها و شرکت های خلاق. با راه اندازی آن، همه دانشجویان و اهالی رسانه که توانایی ایده پردازی در حوزه رسانه و ارتباطات را دارند می توانند در کنار مشاوران و متخصصان این مرکز و در راستای اهداف آن در راستای تبدیل ایده به محصول فعالیت نمایند.

ورود فناوری ها ونوآوری ها به رسانه ضروری است

ستاری در این مراسم، با اشاره به اهداف ایجاد خانه نوآوری همشهری، گفت: این کار آغاز حرکتی عظیم در حوزه رسانه های مکتوب است. این رسانه ها این روزها به علت توسعه رسانه های دیجیتال اوضاع خوبی ندارند و ضروری است نوآوری ها به این حوزه ورود کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: چنین مراکزی به شکل گیری ایده های تازه در این حوزه یاری و پای نوآوران دیگر حوزه ها را هم به این عرصه باز می نماید. این کار شکل گیری کسب و کارهای مرتبط با این حوزه را تسهیل می نماید و به نفع خود رسانه ها است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق بعلاوه بیان نمود: ایده ها هنوز در حوزه نوآوری های رسانه ای شکل نگرفته است اما این آغاز، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

ستاری با اشاره به اینکه شهرها در آینده فضای مهم و راهبردی خواهند بود، گفت: شهرها در آینده نزدیک محور تغییرات مهم و عظیمی در کشورها خواهند بود و منشا تحولات جدی می شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است همین شهرها هستند که شیوه و ماهیت آموزش ها را هم تغییر داده اند. امروز به واسطه توسعه شهرها مردم مجبورند تا سرانجام عمر نحوه استفاده از انواع فناوری را بیاموزند.

وی در ادامه اظهار کرد: ماهیت صنایع هم تغییر نموده است. مثلا در گذشته آلودگی یکی از الزامات این صنایع بود اما امروز این موضوع بی معنا است.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه نمود: امروز شرکت ها به واسطه تغییرات و اعمال نوآوری ها ارزش اضافه نموده و اشتغالزایی بالایی دارند. این تغییرات صنایع سنتی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ستاری با اشاره به اینکه رسانه های سنتی باید در پی نوآوری باشند، گفت: اگر این نوآوری ها نباشد رسانه ها توسعه نمی یابند و از بین می فرایند. باید با ایجاد چنین مراکزی راه ورود نوآوری ها و ایده هایی خلاق به حوزه رسانه را باز کنیم.

ستاری اضافه نمود: قدرت کشورها منوط به توسعه شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق است. این کار رقابت و تجاری شدن ایده ها را شتاب می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بعلاوه بیان نمود: شهرداری همواره پشتیبان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فناوری و ایده های شهری بوده و هست.

نوآوری در ذات رسانه همشهری وجود دارد

پیروز حناچی شهردار تهران هم در این مراسم، گفت: روزنامه همشهری یکی از سنت شکنان حوزه رسانه های مکتوب بود و راه اندازی مرکز نوآوری و خلاق رسانه نشان می دهد که نوآوری در ذات این رسانه وجود دارد.

وی اضافه نمود: اگر رسانه های مکتوب به سمت استفاده از نوآوری ها حرکت ننمایند روزگار خوبی نخواهند داشت و با چالش های جدی روبرو خواهند شد.

حناچی ادامه داد: شهرداری یکی از پیشتازان برطرف مسائل و چالش های خود با استفاده از ظرفیت های فناورانه موجود در کشور است. یکی از برنامه های شهرداری توسعه تهران هوشمند است برای اجرای آن هم همه نیازها را احصا نموده است.

شهردار تهران، ایجاد 100 تیم استارتاپی و ایجاد نخستین مرکز زندگی هوشمند در ایستگاه متروی تجریش را از جمله اقدامات شهرداری در این حوزه اسم کرد.

سهم ایران از گردش اقتصادی صنایع خلاق کم است

بعلاوه پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در این مراسم، با اشاره به گردش اقتصادی بالای صنایع خلاق در جهان، گفت: حدود 2 هزار و 700 میلیارد دلار گردش اقتصادی این صنایع در جهان است که سهم ایران از این مبلغ عددی حدود 150 میلیون دلار است.

کرمی اضافه نمود: توسعه صنایع خلاق در کشور یک ضرورت است. مرکز نوآوری رسانه همشهری پلتفرمی است که می تواند در کنار توانمندسازی نیروی انسانی به ارتقا اکوسیستم و شکل گیری اقتصاد خلاق و نوآوری ها در حوزه رسانه بیانجامد.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه تهران در عرصه توسعه فرهنگ و هنر، بیان نمود: حدود 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در این حوزه ها توانمند هستند که می توان از این ظرفیت ها برای توسعه نوآوری های رسانه ای استفاده کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه سال های گذشته بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری کم بودند، گفت: اما امروز با شکل گیری استارتاپ ها، شرکت های خلاق و دانش بنیان ، شتاب دهنده ها و مراکز رشد وخانه های خلاق و نوآوری تعداد این بازیگران فراوان است و استفاده از این ظرفیت یک ضرورت است.

کرمی با اشاره به پیشگامی روزنامه همشهری در استفاده از خلاقیت های رسانه ای، گفت: این پیشگامی هم برای خود رسانه منفعت دارد و هم به بقیه کسب و کارهای فعال در دیگر حوزه های فناورانه یاری می نماید تا راستا توسعه خود را بیابند. حوزه های فناورانه ای مثل هوش مصنوعی، آی تی، اینترنت اشیا، بلاکچین و غیره.

بر روی توسعه نوآوری های رسانه ای تمرکز خواهیم کرد

ابوالحسن ریاضی مدیر عامل روزنامه همشهری هم در این مراسم، گفت: شرایط فعلی رسانه های مکتوب در سال های اخیر بحرانی است و تنها راه نجات از این بحران ها استفاده از فناوری و نوآوری های خلاقانه است.

وی اضافه نمود: طرح تحول دیجیتال روزنامه همشهری از سال 97 رقم خورد و با شکل گیری مرکز نوآوری، این تحولات به اوج خود رسید.

وی اضافه نمود: این مرکز تنها بر روی توسعه نوآوری های رسانه ای تمرکز خواهد داشت در کوشش هستیم تا با یاری تیم های فناور، نیازهای این حوزه را شناسایی کنیم و پاسخی مناسب برای آنها بیابیم. باید برای پیروز شدن در این حوزه سه محور اصلی علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر را در کنار هم ببینیم.

مرکز نوآوری همشهری خلق یک ارزش تازه است

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران هم در این مراسم، بر هم افزایی ظرفیت ها تاکید و گفت: اگر این همکاری ها میان نهادها شکل گیرد، قطعا به نیازها و چالش های کشور به شکلی بهتر و مطلوب تر پاسخ داده می گردد. مثلا دانشگاه تهران کوشش نموده در زمینه استفاده از نوآوری ها در کنار دیگر دستگاه های مرتبط بایستد.

وی، ایجاد مرکز نوآوری همشهری را خلق یک ارزش تازه دانست و گفت: همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و رسانه همشهری نماد یک هم افزایی موثر در این زمینه است که ارزش تازهی در کشور ایجاد نموده است.

رییس دانشگاه تهران در ادامه بیان نمود: باید راستا توسعه نوآوری ها را در کشور تسهیل کنیم و مفهوم خلاقیت را توسعه دهیم این کار مردم را با موضوعات فناورانه و نوآورانه همراه می نماید.

مرکز نوآوری رسانه همشهری را بیشتر بشناسیم

توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور، ایجاد فضایی برای ورود ایده های نو و خلاقیت ها به موضوع فراوری محتوا و حمایت از دارایی های ارزشمند فکری از جمله مهم ترین اهداف راه اندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری است. قرار است این مرکز نقش یک خانه خلاق را در حوزه رسانه بازی و طی 2 سال آینده 200 میلیارد تومان در اکوسیستم فناوری و نوآوری، سرمایه گذاری کند.

نخبگان و علاقه مندان و دانشجویان با حضور در این محل و با اشتراک گذاری ایده ها، کارها و تجربیاتشان، بستر رشد، توسعه و ترویج نوآوری های حوزه رسانه را فراهم می نمایند. ایجاد مرکز نوآوری رسانه می تواند مامنی باشد برای ارائه ایده های نوآورانه در حوزه رسانه ای کشور. این مرکز محلی برای تبدیل ایده های نوآورانه به محصولات رسانه ای و فرصتی برای توسعه ملی و بین المللی رسانه های کشور است.

این مرکز نوآوری، فضایی برای توسعه کارآفرینی هم هست. یعنی می تواند شرایطی برای تجاری سازی ایده های نوآورانه حوزه رسانه ایجاد کند. بعلاوه با جذب ایده مندان خلاق و توانمند کشور شرایط مناسب برای توسعه بازارهای ملی و بین المللی و برطرف معضل بیکاری این تحصیل کردگان را فراهم خواهد نمود.

سامانه آموزش مجازی سام، کیف پول بیت پرداخت، سامانه سیارم بهبود دهنده عملکرد با مشتری، سامانه بیت برگ و غیره از جمله استارتاپ هایی هستند که در این مرکز مستقر شده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ستاری: توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق قدرت کشورها را تضمین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق قدرت کشورها را تضمین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید