روز از نو، آلودگی هوا از نو
به گزارش قالب وبلاگ ها، طبق سنت هرساله، با سرانجام فعالیت سامانه های بارشی، آلودگی هوا که دیگر میزبان کلانشهرهاست بار دیگر خود را نشان می دهد. مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این چالش می گوید: مقابله با این مشکل، راهکارهای بلندمدتی دارد.
به گزارش قالب وبلاگ ها، پس از گذشت کارناوال چندروزه باد و بارش در کشور، دوباره نوبت به خودنمایی آلودگی هوا رسیده است. این چرخه هرساله تکرار می گردد و بارش های چندروزه و وزش باد تنها مسکن برای هوای بیمار کلانشهرهایی مثل تهران است. در روزهای اخیر نیز سازمان هواشناسی دوباره از تیره و تار شدن هوای تهران و چند کلانشهر دیگر خبر داده است.
راهکارهای حل مشکل آلودگی هوا یکی دو روزه قابل اجرا نیست و معمولا زمان هایی که آلودگی هوا به اوج خود می رسد، کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل و تصمیم های مقطعی برای حل این مشکل گرفته می گردد. این همان تفاوت اصلی مسکن و داروست این در حالیست که قانون هوای پاک از سال 96 تصویب شده است و دستگاه های مختلفی مسوول اجرای آن هستند اما کو اجرا؟ اخیرا دیوان محاسبات به سازمان حفاظت محیط زیست برای کوتاهی در اجرای قانون هوای پاک اخطار داد. هرچند که سایر دستگاه های متولی نیز برای اجرای این قانون اقدامات لازم را انجام نداده اند.
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم همت همه دستگاه ها را پیش شرط حل مشکل آلودگی هوا می داند؛ راهکاری که بارها تکرار شده اما تنها درمان زخم کهنه آلودگی هواست.
محسن روشنی با اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوا در سال های آینده به قالب وبلاگ ها می گوید: کاهش تعداد روزهای آلوده، منوط به کاهش منابع آلاینده و بهبود کیفیت آن ها است. این مسئله موضوعی نیست که بتوان در کوتاه مدت و به سرعت آن را برطرف کرد. ما ابتدا باید اقدامات لازم برای کنترل آلودگی را انجام دهیم سپس منتظر نتایج آن باشیم. ضروری است ما به سمت بهبود استانداردهای خودروها حرکت کنیم. خودروهای و موتورسیکلت های کاربراتوری باید از دور خارج و خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده شوند علاوه بر آن استفاده از خودروی شخصی باید کاهش یابد و در کنار آن با دولت الکترونیک، احتیاج به جابجایی فیزیکی کمتر گردد.
وی ضمن تاکید بر تغییرات گسترده وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ دنیا ادامه می دهد: ما باید به تدریج به سمت الکتریکی کردن خودروها و وسائل نقلیه برویم؛ همانطور که در بسیاری از شهرهای دنیا، این تغییر شروع شده است و تا حداکثر 15 سال آینده، خبری از خودروهای احتراقی در این شهرها نخواهد بود حتی خودروهای احتراقی در شرایط فعلی نیز در شهرهای بزرگ دنیا از استاندارد یورو 6 بهره می برند علاوه بر این موارد ضروری است تعداد وسایل نقلیه عمومی افزایش پیدا کند و کیفیت و استاندارد آن ها بالا برود.
مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه ها برای مقابله با چالش آلودگی هوا می گوید: وسائل نقلیه فعلی ما نیز بعضاً فرسوده شده اند و این مسئله لزوم نوسازی آن ها را یادآوری می نماید. اجرای این پروژه ها احتیاجمند همکاری همه دستگاه هاست و یک یا دو نهاد نمی توانند به تنهایی از پس غول آلودگی هوا برآیند. مردم نیز باید در این فرایند همکاری نمایند. خواهش ما از رانندگان وسائل نقلیه به خصوص موتورسیکلت ها این است که توجه بیشتری به معاینه فنی داشته باشند.
به گزارش قالب وبلاگ ها، همواره دردهای لحظه ای و کوتاه مدت، قابل تحمل ترند. شاید یک مرگ آنی بهتر از تحمل یک بیماری مزمن باشد. هوای مریض تهران، بیش از دو دهه است که زجر می کشد و این بیماری مسری گریبان شهفرایندان این شهر را نیز گرفته است.
سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می شوند و عوارضی همانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می گردد بعلاوه آلودگی هوا تحریک مجاری هوایی، کمبود ویتامین D، کاهش ضریب هوشی و کم خونی در میان بچه ها را در پی دارد.
آلودگی هوا نه تنها باعث ابتلا به بیماری می گردد حتی جان انسان ها را هم می گیرد. ذرات معلق به تنهایی باعث مرگ هزاران نفر می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته در دنیا، 20 درصد از مرگ های طبیعی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای آزاد هستند. بعلاوه 34 درصد از بیماری های ایسکمیک قلبی، 24 درصد از سکته های مغزی، 33 درصد از بیماری های انسداد مزمن ریوی، 46 درصد از عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و 28 درصد از سرطان های ریه در دنیا منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای آزاد هستند.
در شرایطی که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم، ذرات معلق می تواند فرایند ابتلا به این ویروس را تسریع کند. در پژوهش های صورت گرفته ثابت شده که آلودگی هوا و انباشت آلاینده های هوا، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. به عبارت دیگر آسیب به دستگاه تنفسی باعث می گردد که زمینه و بستر جولان ویروس کرونا فراهم گردد بنابراین تحمل این آلودگی، شاید در لحظه برای مردم مرکز چندان سخت نباشد اما همانطور که سال ها طول کشید تا شهر پاکیزه تهران آلوده گردد، گذشت زمان نشان خواهد داد که چین و چروک آلودگی چه بر سر ریه های سالم ما خواهد آورد. در واقع شبح سیاه آلودگی هوا و ویروس کرونا، در مجرای تنفسی به یکدیگر می پیوندند و حاصل این پیوند، قاتل خاموشی است که نه در لحظه بلکه ذره ذره جانمان را می ستاند.
منبع: خبرگزاری ایسنا