رانا پلاس می تواند جای 206 صندوق دار را بگیرد؟
به گزارش قالب وبلاگ ها، شرکت ایران خودرو برای اولین بار در سال 1388 با هدف تنوع در سبد محصولاتی خود، رانا معمولی را به بازار عرضه کرد. بعد ها با توقف فراوری 206 صندوق دار، رانا پلاس را با هدف جایگزینی با آن وارد بازار کرد.
به گزارش تجارت نیوز، خودروی رانا بر پایه پلتفرم پژو 206 صندوق دار طراحی و فراوری شده است. مدل اولیه رانا، به علت زیبایی کمتری که از 206 SD داشت، آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفت، اما با توقف فراوری 206 SD و عرضه مدل رانا پلاس، شرکت ایران خودرو توانست فروش خوبی از این خودرو داشته باشد. رانا پلاس به تازگی با پیشرانه TU5P و گیربکس شش سرعته نیز عرضه شده که در گزارش های بعدی به آن خواهیم پرداخت.
معرفی فنی
پیشرانه رانا پلاس، همان موتور TU5 است که در سایر محصولات ایران خودرو مانند 206 و پارس دیده می گردد.
یک پیشرانه تنفس طبیعی با حجم موتور 1587 سی سی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ که حدبیشتر سرعت 190 کیلومتر در ساعت دارد. یکی از تفاوت های این موتور با موتور رانا معمولی، تعویض دریچه گاز سیمی با دریچه گاز برقی است که باعث می گردد روی این خودرو آپشن کروزکنترل قابل نصب باشد.
سایر مشخصات فنی به توضیح زیر است.
طراحی ظاهری
خودروی رانا، مشابهت های زیادی با خودروی پژو 206 دارد، اما ایران خودرو می خواهد با افزودن آپشن های مختلف و پیشرانه متفاوت بر روی رانا پلاس، این سدان کوچک شهری را از 206 جدا کند.
در قسمت جلویی تغییراتی که نسبت به رانا معمولی به چشم می خورد، تغییر طرح داخلی چراغ های جلو و اضافه شدن دی لایت به آن و حذف لنز چراغ است. از دیگر تفاوت های آن، می توان به تغییرات کمی در قسمت جلو پنجره اشاره نمود. بعلاوه آیینه های بغل مجهز به راهنما شده است.
اما در قسمت عقب خودرو، تفاوت های زیادی به چشم نمی خورد و صرفا می توان گفت گرافیک چراغ های عقب بهبود داشته است.
طراحی داخلی
طراحی کابین به صورت کلی تغییرات جزئی داشته که از جمله می توان به حذف ضبط دیسک خور و اضافه شدن غربیلک فرمان 207 روی آن اشاره نمود. در قسمت رودری ها پارچه ای به جنس مخمل کار شده که حس بهتری دارد.
همانطور که در 206 صندوق دار از فضای مناسبی در قسمت کابین برخوردار نبودیم، در این خودرو نیز نباید انتظار فضای بزرگ داشت. در صورتی که صندلی های جلو تا آخر به سمت عقب کشیده شوند، فضای پای آن چنانی برای سرنشینان عقب نخواهد ماند.
اما قسمت بار خودرو با گنجایش 400 لیتری، نسبت به فضای داخل کابین از مقدار مناسبی برخوردار است.
به صورت کلی می توان گفت در رانا پلاس، بیشتر دقت روی افزایش کیفیت متریال بوده است. هرچند که این خودرو نیز مانند بیشتر محصولات ایران خودرو از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
آپشن ها و امکانات
خوشبختانه به لطف دریچه گاز برقی، سیستم کروزکنترل که امروزه یک آپشن ضروری برای خودرو محسوب می گردد در این خودرو قرار گرفته است که قبلا در رانا معمولی به چشم نمی خورد.
اما در بقیه موارد علاوه بر اینکه رانا پلاس پیشرفتی نداشته است، بلکه پسرفت هایی نیز داشته. مثلا ترمز چرخ های عقب که در خودروی رانا دیسکی بود، در این خودرو کاسه ای شده که واقعا جای تعجب دارد.
از سایر آپشن هایی که در بیشتر خودرو های امروزی به چشم می خورد، می توان به سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دکمه های کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین جلو و آینه های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن اشاره نمود.
قیمت رانا پلاس با موتور TU5
این خودرو در بهمن ماه 1401 به قیمت 460 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می گردد و می توان گفت قیمت مناسبی برای یک سدان کوچک شهری نیست.
بعلاوه با طرح قرعه کشی می توان این خودرو را به قیمت حدودی 215 میلیون تومان خریداری کرد.
منبع: فرارو