حذف 10 رشته از دانشگاه تهران

به گزارش قالب وبلاگ ها، رئیس دانشگاه تهران گفت: شاید در خصوص حدود 10 رشته به سمت حذف برویم. بعضی از این رشته ها گروه علمی و هیات علمی دارند و ما نسبت به این افراد تعهد داریم و نمی توانیم آن ها را بازنشسته یا اخراج کنیم.

حذف 10 رشته از دانشگاه تهران

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در مورد آمایش رشته های دانشگاهی اظهار کرد: تقریبا برای همه ما با کمی اختلاف روشن است که چه رشته هایی در کشور بیرون از فضای آکادمیک متقاضی دارد. ما در مورد بعضی رشته ها اقداماتی انجام داده ایم و متاسفانه در مورد بعضی رشته ها حتی در دانشگاه تهران ظرفیت اعلامی ما برای جذب دانشجو پر نمی گردد. این شرایط دانشگاه های تهران است و نمی دانیم شرایط دانشگاه های دیگر چگونه است.

به گزارش ایلنا، رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از علائم اولیه و هشداری که به ما نشان می دهد، باید در مورد رشته ها و پذیرش در آن ها تجدیدنظر گردد، همین اندازه تقاضا برای ثبت نام در رشته هاست که به وسیله کنکور محقق می گردد.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه در بعضی رشته ها یا باید جذابیت های مربوط به آن تخصص بالا برود یا مجبوریم آن را حذف و جایگزینی برایش تعریف کنیم، اضافه نمود: همین حالا عمدتا به وسیله اندازه ثبت نامی های ابتدای ترم منبع موثقی برای تجدید نظر در مورد رشته ها داریم، اما کارهای مطالعاتی دیگری هم برای این هدف در دانشگاه تهران در حال اجرا است.

مقیمی اعلام کرد: ما در مورد اثرگذاری اجتماعی دانشگاه تهران مطالعه ای نموده ایم و در حال ردیابی فارغ التحصیلان خودمان در این مطالعات هستیم. بخشی از این کار اجرا شده و می دانیم تحصیل کردگان دانشگاهی ما در دستگاه ها و مشاغل مرتبط و مختلف کار می نمایند و گزارش مفصلی هم آماده است و به ما می گوید فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در حال حاضر کجا مشغول کار هستند؟ آیا سرجای درستی هستند یا خیر؟ داده های این گزارش البته باید به روزرسانی گردد. این داده ها هم منبع دیگری است که ما به وسیله آن برای حذف یا تعدیل رشته ها اقدام می کنیم.

او با تاکید به اینکه در بعضی زمینه ها و رشته ها قرار است حذفیاتی صورت بگیرد، عنوان نمود: شاید در مورد حدود 10 رشته به سمت حذف برویم. بعضی از این رشته ها گروه علمی و هیات علمی دارند و ما نسبت به این افراد تعهد داریم و نمی توانیم آن ها را بازنشسته یا اخراج کنیم و… به ویژه اینکه امروز با بحث های سیاسی که وجود دارد، ما هرکاری کنیم از آن برداشت سیاسی می گردد.

مقیمی اضافه نمود: بنابراین ما تعهدات خود به هیات علمی هایمان را در نظر داریم و برترین کار این است که ما برای تخصص های اساتید خود جایگزین هایی پیدا کنیم و بخشی از ظرفیت های اساتید را که قرار است رشته هایی که تدریس می نمایند حذف گردد، به سمت فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان ببریم. ما این اقدام را در دست داریم و قرار است در بعضی رشته هایی که به نظر می رسد اشباع شده اند، استادان را به سمت جهت گیری می بریم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اشباع یک رشته به این معنا نیست که آن رشته دیگر در محیط کار موضوعیت ندارد، توضیح داد: با اینکه بعضی رشته ها اشباع شده اند، اما از نظر بسترهای کارآفرینی اشباعی رخ نداده و می توانیم از سمت فعالیت های فناورانه و دانش بنیان به این رشته ها بپردازیم که جای کار زیادی هم دارند.

منبع: عصر ایران

به "حذف 10 رشته از دانشگاه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف 10 رشته از دانشگاه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید