گردشگری شهری عامل تبدیل تهران به قطب گردشگری، رویدادهای گردشگری تحول آینده

به گزارش قالب وبلاگ ها، پیمان ماهور گیلانی؛ دکتری مدیریت رسانه در یادداشتی نوشت: با توسعه شهرها و تکمیل زیرساخت ها برای برطرف نیازهای اولیه در بسیاری از شهرهای بزرگ، توجه و فعالیت مدیران و مسئولان شهری روی امور مالی، اجتماعی و فرهنگی متمرکز شده است که نتیجه مجموعه این فعالیت ها یاری به توسعه پایدار شهرها خواهد بود. گردشگری شهری که ذاتاً امری اجتماعی و بخشی از فرهنگ جوامع شناخته می گردد امروزه به مؤلفه ای بسیار مهم در توسعه پایدار محلی و شهری تبدیل شده است و مدیران شهری به خوبی دریافته اند که توریسم شهری یکی از اساسی ترین اقدامات و برنامه ها در راستای توسعه پایدار شهری است و در صورت اعمال مدیریتی پویا، تقویت جاذبه های شهری و بعلاوه ایجاد و بروزرسانی زیرساخت ها اثرات مثبت مالی، اجتماعی و فرهنگی درخور توجهی را برای شهروندان خواهد داشت.

گردشگری شهری عامل تبدیل تهران به قطب گردشگری، رویدادهای گردشگری تحول آینده

جهانگردی شهری یک عامل تغییردهنده در فضای کلی حاکم بر شهرهاست و منظور از توسعه جهانگردی علاوه بر ایجاد زیرساخت ها و به کارگیری جاذبه های موجود، حاکم کردن اتمسفر جهانگردی بر شهر است. به گونه ای که محرکی برای سفر کردن در نظر گرفته گردد و علاوه بر حضور و استفاده گسترده شهروندان از مجموعه های جهانگردی، مجموعه فضای جهانگردی حاکم بر شهر بتواند به صورت قطب جهانگردی جاذبه ای برای سفر چه در بعد داخلی و چه در بعد بین المللی ایجاد کند که این به نحوی بیانگر مفهوم شهر جهانگرد است.

بی شک توسعه جهانگردی شهری نیازمند مدیریتی پویا، مطالعات فرهنگی و توسعه زیرساخت های شهری است، از جمله به زیرساخت های اقامتی و پذیرایی و رستوران، بازارهای خرید، مراکز ارائه محصولات فرهنگی و بعلاوه برپایی مراسم اجتماعی و توسعه شبکه حمل ونقل شهری و بین شهری که شهر تهران در این زمینه نسبت به سایر نقاط کشور و حتی در سطح بین الملل پیشتاز بوده است و با نوآوری اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان تهران در تدوین هشت جهت جهانگردی اولین گام برای تبدیل تهران به شهر جهانگردی برداشته شده است.

ایجاد جهت های جهانگردی در تهران

سال گذشته بود که کتاب راهنمای جهانگردی تهران به وسیله مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان تهران تدوین و رونمایی شد. در این کتاب هشت جهت پیاده جهانگردی و تاریخی تهران با درج جزئیات کامل و امکانات لازم تاسیساتی در نظر گرفته شده است که یکی از اهداف مهم در چاپ این کتاب معرفی جاذبه ها و ترسیم آن برای تهران گردان بوده است. اقدامی که گامی بلند در راستای تحول در جهانگردی شهری است. اما جاذبه های جهانگردی در دهه اخیر بسیار گسترده تر شده و متناسب با مخاطبان می توان جهتهای تازه بسیاری را تدوین کرد. جهت های متناسب با علاقه مندان به غذا و خوراک، جهتهای مربوط به تفریح مخصوص نوجوانان و جوانان، جهتهای هنری فرهنگی و غیره. بدون شک تدوین هشت جهت اصلی جهانگردی تهران مقدمه ای برای تحول جهانگردی در شهر تهران خواهد بود که در ادامه و با همکاری سایر نهادهای مدیریت شهری شاهد آن خواهیم بود.

تبلیغات و جهانگردی رویداد، تحول آینده در تهران

در سال های اخیر تعداد تاسیسات جهانگردی رشد چشمگیری داشته است، اما نگاه اشتباه سرمایه گذاران این حوزه به تبلیغات باعث شده این امکانات به درستی اطلاع رسانی نگردد و بسیاری از جهانگردان وقت زیادی را صرف انتخاب مقاصد سفر و انتخاب اماکن اقامتی نمایند در حالی که این تاسیسات جهانگردی هستند که باید با تبلیغات، انتخاب های متنوع را به جهانگرد ارائه دهند تا او را تحریک به سفر نمایند. متاسفانه این ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح در دو بعد داخل و خارج کشور مشهود است. بسیاری از تاسیسات بزرگ جهانگردی که با بودجه های کلان آغاز به فعالیت نموده اند، به خاطر بی توجهی به تبلیغات و حذف بودجه های تبلیغاتی نتوانسته اند جایگاه اصلی خود در صنعت را پیدا نمایند، در صورتی که دارای پتانسیل بالای جذب جهانگردان داخلی و خارجی بوده اند، حالا با اقدام ارزنده وزارت میراث فرنگی، جهانگردی و صنایع دستی در تدوین جهتهای جهانگردی و معرفی جاذبه ها می توان خلا و ضعف بخش خصوصی در این زمینه را تا حدی پوشش داد.

اما گام بعدی در تحول جهانگردی تهران، بی شک جهانگردی رویداد خواهد بود. لغت رویداد برای توصیف آیین ها، ارائه ها، نمایش ها، یا جشن های خاص استفاده می گردد که یا از قدیم رواج داشته و باعث جذب جهانگرد شده است و یا آگاهانه به منظور دستیابی به اهداف خاص اجتماعی فرهنگی یا مالی ایجاد می شوند. اما در تعریف کلی، جهانگردی رویداد به ایجاد تمایل در مسافر برای شرکت در رویدادها اشاره دارد، اما در تکمیل آن می توان گفت که این ایجاد تمایل هم در جهانگردان اختصاصی یک رویداد است که رویداد باعث انگیزه در مخاطب خاص برای مسافرت می گردد و هم از سوی دیگر، جهانگردان و ساکنان محلی که در زمان دور از خانه در محل برگزاری رویدادها حضور داشته و در آن شرکت می نمایند. امروزه جهانگردی رویداد، هم یک زمینه مطالعاتی و هم بخش مهمی از اقتصاد در سطح جهانی است.

آنچه در جهانگردی رویداد بیش از سایر جنبه ها اهمیت پیدا می نماید، خلق رویداد برای مدیریت سفر و توزیع سفر با هدف رشد جهانگردی منطقه ها به واسطه عایدی حاصله از جهانگردی است که می تواند باعث توزیع ثروت همگام با توزیع سفر گردد که در این زمینه همکاری شهرداری تهران با وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بسیار موثر خواهد بود.

مدیریت تهران الگویی برای سایر استان ها

با ایجاد پیوست جهانگردی برای تمامی مراکز شهری می توان زنجیره ای محکم را برای توسعه جهانگردی ایجاد کرد که در نهایت باعث رشد همه جانبه در فرهنگ و اقتصاد شده و در جامعه روح نشاط ایجاد خواهد شد. جهانگردی و فرهنگ باید به نحوی مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد که تمامی ساخت وسازها، تصمیمات کلان شهری، اقدامات ترافیکی، بهره برداری از فضاهای سبز و غیره، همه و همه در راستای رشد ظرفیت های جهانگردی و جذب جهانگرد و توسعه جهانگردی در شهرهای بزرگ باشد و طرح و برنامه ها به صورت منطقه ای و با در نظر گرفتن پتانسیل بخش های مختلف پیاده سازی گردد که نقش شهرداری ها و شوراهای اسلامی به عنوان قانون گذار و مجری در این امر بی بدیل است.

در این میان تهران در هر دو روش به کارگیری رویدادهای موجود برای رونق جهانگردی شهری و بعلاوه جذب جهانگرد از سایر منطقه ها و شهرها و بعلاوه طراحی رویدادهای نوآورانه در راستای توسعه جهانگردی عملکردی قابل قبول داشته است که در تعامل اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی تهران و شهرداری و سایر مراکز جهانگردی مرکز حاصل شده و تجربیات مدیران جهانگردی استان تهران می تواند کارگشا و نقشه راهی برای سایر استان ها و بعلاوه متولیان کشوری امر جهانگردی باشد.

منبع: گردشبان

به "گردشگری شهری عامل تبدیل تهران به قطب گردشگری، رویدادهای گردشگری تحول آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری شهری عامل تبدیل تهران به قطب گردشگری، رویدادهای گردشگری تحول آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید