شما هم حس می کنید جوان تر از سن واقعی تان هستید؟

به گزارش قالب وبلاگ ها، سالی که در آن متولد شده اید سن تان را معین می نماید و هر بار که تولدتان از راه می رسد، کوکوی ساعت عمرتان یک ضربه دیگر می نوازد.

شما هم حس می کنید جوان تر از سن واقعی تان هستید؟

به گزارش راهنماتو، اما عددی که روی شناسنامه تان نوشته شده سنی که احساس می کنید را نشان نمی دهد. از اطرافیان تان بپرسید و به شما خواهند گفت وقتی به سن 40 سالگی می رسند حس می نمایند جوان تر از سن حقیقی شان هستند. روان شناسان به احساسی که از سن تان دارید: سن فردی یا سوبژکتیو می گویند.

فواید زیادی در احساس جوان تر بودن از سن واقعی وجود دارد. اگر حس کنید از سن واقعی تان جوان تر هستید، بیش تر محتمل است رفتار های سالمی مثل ورزش منظم و تغذیه سالم را در پیش بگیرید. البته این امکان نیز هست که اگر حس کنید از سن واقعی تان جوان تر هستید، خطرپذیرتر بشوید؛ بنابراین احساس جوان تر بودن از سن واقعی (نه همواره، اما اغلب) پیامد های مثبتی دارد.

چقدر رایج است که آدم ها احساس نمایند از سن شان جوان تر هستند؟ آیا این الگو طی سال ها تغییر می نماید؟

این پرسشی بود که گروهی از محققان در نشریه علم روانشناسی به آن پاسخ دادند.

آن ها داده هایی که حاصل یک مطالعه طولانی روی افراد مسنی با میانگین سنی 61 سال در آلمان بود و از سال 1996 هرچندسال یکبار تکرار شده بود را گردآوری کردند. در سال های بعدی آدم های جدیدی به این گروه اضافه شده بودند تا اثر زیستن در دوره های متفاوت نیز سنجیده گردد و یک طیف وسیع تر سنی در این زمینه به آزمون گذاشته گردد.

این طراحی به محققان یاری می کرد هم زمان به دو پرسش پاسخ دهند: آیا انسان ها گرایش دارند که در هر دوره ای احساس نمایند جوان تر از سن شان هستند و آیا این گرایش طی سال ها تغییر می نماید؟

محققان علاوه بر سن حقیقی، از آن ها درباره سطح تحصیلات، انزوا و سلامت شان نیز سوال می پرسیدند.

در راستای داستان های عامیانه ای که شنیده اید، این تحقیق نیز نشان داد که طیف گسترده ای از افرادی که بالای 40 سال سن داشتند، خودشان را جوان تر از سن حقیقی شان احساس می کردند. به طور میانگین، افراد احساس می کردند که 11 درصد از سن واقعی شان جوان تر هستند. 45 ساله ها احساس می کردند 40 ساله هستند. در ضمنً این احساس در زنان بسیار قوی تر از مردان بود.

عوامل مختلفی فاصله بین سن حسی و سن حقیقی را افزایش می داد. تحصیلات بالاتر باعث می گردد که افراد احساس جوانی بیش تری نمایند. برخورداری از سلامتی خوب باعث می شد که افراد احساس نمایند جوان تر از سن حقیقی شان هستند. اما احساس تنهایی اثر معکوس داشت و فاصله سن حسی و سن واقعی را کم تر می کرد.

محققان هم چنین دریافتند که تمایل به حس جوان تر بودن از سن واقعی در طول زندگی تداوم دارد. ممکن است فکر کنید با نزدیک شدن به سال های پایانی زندگی (خصوصا 80 و 90 سال به بالا) سن حسی و حقیقی تان به هم نزدیک می گردد. اما داده های این مطالعه نشان می دهد که حتی افراد 80 سال و 90 سال به بالا نیز خودشان را بسیار جوان تر از سن واقعی شان احساس می نمایند.

اما یکی از جالب ترین یافته های این مطالعه نشان دادن این نکته بود که فاصله بین سن حقیقی و حسی در طی زمان افزایش یافته است. افرادی که قبل از سال 1935 متولد شده بودند بین سن حقیقی و حسی شان فاصله کم تری احساس می کردند. کسانی که بین سال های 1936 تا 1951 متولد شده بودند، این فاصله را بیش تر درک می کردند و در افرادی که بعد از 1952 متولد شده بودند، این فاصله به بالاترین حد رسیده بود. گرایش تدریجی برای حس جوان تر بودن از سن حقیقی در میان مشارکت نمایندگان گزارش شد.

دلیل این گرایش معین نیست و این مطالعه نیز به این مطالب نپرداخته است. اما حمایت های فرهنگی زیادی در دوران مدرن برای افراد مسن تر وجود دارد که به آن ها امکان می دهد در فعالیت هایی مشارکت نمایند که معمولاً با سنین جوان تر مرتبط است.

مثلا، رسانه های جمعی و اجتماعی موفقیت های ورزشی و تناسب اندام افراد مسن تر را تبلیغ می نمایند. این گرایش در فیلم ها و تلویزیون هم بازتاب می یابد و افراد مسن تر به عنوان بازنشسته بازنمایی نمی شوند بلکه به عنوان اعضای فعال جامعه شان دیده می شوند.

منبع: فرارو

به "شما هم حس می کنید جوان تر از سن واقعی تان هستید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما هم حس می کنید جوان تر از سن واقعی تان هستید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید